Artykuły

Części układu klimatyzacji – z czego składa się samochodowa klimatyzacja?

Dziś wiele osób nie wyobraża sobie samochodu bez klimatyzacji, która obecnie uważana jest za podstawowe wyposażenie, mimo że jeszcze kilkanaście lat temu była synonimem luksusu. Aby utrzymać układ klimatyzacji w pełnej sprawności, należy regularnie poddawać go serwisowaniu.

Klimatyzacja – idealna zarówno latem, jak i zimą

Jedną z najważniejszych funkcji pełnionych przez układ klimatyzacji jest zapewnienie niskiej temperatury wewnątrz pojazdu w upalne dni. Dzięki obniżeniu temperatury podróż pojazdem staje się mniej męcząca i bardziej komfortowa. Warto również wiedzieć, że jest to rozwiązanie sprzyjające zachowaniu bezpieczeństwa, nie tylko wygody. Dlaczego tak się dzieje? Zbyt długie przebywanie w wysokiej temperaturze sprawia, że kierowca staje się bardziej zmęczony i znużony, spada jego poziom koncentracji, a to utrudnia bezpieczne prowadzenie samochodu i może doprowadzić do poważnego zagrożenia bezpieczeństwa.

Choć wiele osób wychodzi z założenia, że klimatyzacja w samochodzie ma swoje praktyczne zastosowanie wyłącznie latem i to wtedy, gdy jest gorąco, to tak naprawdę układ bardzo dobrze funkcjonuje również zimą, między innymi przy usuwaniu pary wodnej z szyb. Dzięki klimatyzacji można usunąć ją szybko i co najważniejsze skutecznie, bez konieczności stosowania gąbek czy ściereczek. Szyba jest czysta, więc widoczność będzie bardzo dobra, a to ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze. Dlaczego klimatyzacja sprawdzi się lepiej od nawiewu do czyszczenia szyb? Przede wszystkim jest to znacznie szybsze i bardziej efektywne rozwiązanie, które nie tylko usunie parę z szyby, ale również dodatkowo ją dokładnie osuszy.

Układ klimatyzacji w samochodzie jest drogocenną ulgą w letnie upały, co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Warto jednak pamiętać, że profilaktycznie, dla uniknięcia awarii okazjonalnie (nawet jeżeli nie ma takiej potrzeby) należy uruchamiać do pracy układ także zimą. To zapobiegnie osadzaniu oleju na przewodach, co po długotrwałym nie używaniu mogłoby doprowadzić do zatarcia się poszczególnych elementów układu klimatyzacji (bez oleju pracowałyby na sucho, co dla ich stanu nie jest dobrym rozwiązaniem).

Z czego zbudowana jest klimatyzacja?

Klimatyzacja budowana jest z kilku części, przy czym każda z nich pełni zupełnie inną rolę. Podstawowe elementy, z których zbudowana jest klimatyzacja to:

  • kompresor,
  • skraplacz,
  • osuszacz,
  • zawór rozprężny,
  • parownik,
  • wiatrak wentylatora.

Skraplacz to jedna z najważniejszych części układu klimatyzacji. Ta część zamiennie nazywana jest chłodnicą klimatyzacji, czasem można spotkać się również z określeniem wymiennik ciepła. Jaka jest rola skraplacza w układzie klimatyzacji? Najważniejszym jego zadaniem jest odprowadzenie ciepła z czynnika chłodniczego (pochodzącego od parownika) z powietrza w kabinie. W czasie przepływu ciepła przez układ klimatyzacji czynnik chłodniczy stopniowo zamienia się w ciecz, która następnie wypływa w stronę parownika.

Skraplacze są chłodzone strumieniem powietrza z wentylatora lub pędem powietrza, jakie wytwarza się w czasie jazdy. W większości przypadków skraplacz znajduje się z przodu auta, tuż przed chłodnicą wody. Bardzo rzadko zdarza się, by był z nią zespolony.

Kolejnym bardzo ważnym elementem układu klimatyzacji jest kompresor. W tym przypadku istotna rola, jaką pełni przekłada się na jego cenę – jest to zdecydowanie najdroższa część całego układu. Bez sprawnego kompresora czynnik nie byłby w stanie krążyć po układzie klimatyzacji. Dodatkową rolą, jaką musi spełnić kompresor, jest tłoczenie sprężonego czynnika do klimatyzacji.

Osuszacz to istotna część układu klimatyzacji, odpowiedzialna za usuwanie wilgoci zarówno z oleju sprężarkowego, jak i czynnika chłodzącego. Dzięki usuwaniu nadmiaru wilgoci zmniejszone zostaje ryzyko powstania korozji wewnątrz pojazdu. Rdza mogłaby w krótkim czasie doprowadzić do zablokowania się skraplacza, a ostatecznie do zaburzenia prawidłowego funkcjonowania całego układu. Dodatkowo osuszacz filtruje i usuwa przedostające się do klimatyzacji zanieczyszczenia.

Zawór rozprężny znajduje się pomiędzy parownikiem a osuszaczem. Jego najważniejszą rolą jest sterowanie przepływem czynnika klimatyzacji, głównie jego ciśnieniem i temperaturą gazu.

Parownik jest to element układu klimatyzacji odpowiedzialny za odbiór ciepła z powietrza wpadającego do kabiny pojazdu, dodatkowo przyczyniając się do jego osuszania. W parowniku znajduje się rozpylony czynnik chłodniczy, którego ciśnienie jest niewielkie, a temperatura niska.

Jak dbać o układ klimatyzacji, by sprawnie funkcjonował jak najdłużej?

Tylko w pełni sprawny układ klimatyzacji będzie działał zgodnie z oczekiwaniami, a jego stosowanie nie będzie niebezpieczne dla zdrowia (nieodpowiednio pielęgnowana klimatyzacja to źródło pleśni czy grzybów, a te dla człowieka z pewnością nie są zbyt dobre).

Układ klimatyzacji jest bardzo zaawansowany pod względem technicznym, jednak warto również zdawać sobie sprawę z tego, że jego wrażliwość na uszkodzenia również jest bardzo duża, więc aby cieszyć się efektem chłodzenia w upalne dni jak najdłużej, należy posiąść przynajmniej podstawową wiedzę o tym, w jaki sposób można odpowiednio dbać o klimatyzację.

Klimatyzacja to układ zamknięty, w którym przez większość czasu krąży gaz. Dlatego też należy zadbać o to, by nie pojawiły się w nim nieszczelności. Nawet te najmniejsze przyczyniają się do wystąpienia problemów w działaniu układu. T generuje koszty, gdyż nie tylko trzeba znaleźć źródło nieszczelności, ale także wymienić lub naprawić element będący przyczyną usterki.

Dla zachowania prawidłowego działania klimatyzacji istotna jest także właściwa dbałość o stan sprężarki. Jest to ciągle napędzany element i to niezależnie od tego, czy klimatyzacja jest uruchomiona, czy też nie. Dlatego specjaliści zalecają, by klimatyzacja przez większość czasu pozostawała włączona.

Klimatyzacja powinna być użytkowana przez cały rok, co pozwoli na dobre wysmarowanie poszczególnych elementów układu. Dzięki temu będzie ona przez cały czas gotowa do użytku, a jej części składowe nie będą pracowały na sucho, więc ryzyko ich zatarcia będzie niewielkie.

Partnerem artykułu jest strona awparts.pl.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button