Artykuły

Usuwanie wgnieceń – jak można sobie z tym poradzić bez lakierowania?

Usuwanie uszkodzeń pojawiających się na karoserii samochodu często jest bardzo trudnym i uciążliwym procesem. Nie poradzimy sobie z tym w pojedynkę, dlatego nie pozostaje nam nic innego, jak udać się do prawdziwych profesjonalistów. Usuwanie wgnieceń często wiążę się z lakierowaniem, ale nie zawsze taka usługa jest konieczna. Praktycznie każdy właściciel samochodu choć raz spotkał się z sytuacją, w której na karoserii pojawiło się choć niewielkie wgniecenie. To dość stresująca sytuacja, z którą można sobie jednak szybko poradzić. Wystarczy zdecydować się na profesjonalne wyciąganie wgnieceń bez lakierowania. Zajmują się tym wykwalifikowani fachowcy, którzy wiedzą na ten temat wszystko.

Wyciąganie wgnieceń – popularność metody PDR. Kto może się na to zdecydować?

Największą popularnością w zakresie usług związanych z wyciąganiem wgnieceń cieszy się tzw. metoda PDR (bez lakierowania). Na tego typu działania mogą zdecydować się te osoby, które posiadają samochody z nienaruszonym lakierem. W innym przypadku taka usługa traci swój sens. Metoda pozwala na uzyskanie zadowalającego efektu i przywróceniu samochodom dawnego blasku (stanu oryginalności). Sprawdza się w wielu przypadkach.

Po wykonaniu takich zabiegów w samochodzie nie znajdziemy żadnych:

  • wgnieceń,
  • rys,
  • odprysków,
  • rozciągniętych blach.

Nic dziwnego, że duża grupa osób zmotoryzowanych chętnie udaje się do profesjonalnie działających warsztatów i pozostawia tam swój samochód. Powinniśmy pamiętać o tym, aby ufać jedynie doświadczonym fachowcom. Przed wizytą w warsztacie nie trzeba przygotowywać swojego samochodu w żaden szczególny sposób. Jak widać z usługi może skorzystać praktycznie każdy, choć w pierwszej kolejności należy sprawdzić stan lakieru.

Usuwanie wgnieceń - jak można sobie z tym poradzić bez lakierowania? 1

Usuwanie wgnieceń – ile to może kosztować oraz jak długo potrwa?

Usuwanie wgnieceń to dość problematyczna czynność dla mało doświadczonych osób. Jeśli zajmujemy się w tym pojedynkę wyrządzimy w samochodzie jeszcze większe szkody. Wszystkie części wyceniane są indywidualnie, dlatego trudno jest określić, ile konkretnie zapłacimy za przeprowadzenie takiej usługi. Musimy słuchać specjalistów, którzy powinni to określić już na pierwszym spotkaniu.

Istotne jest to, czy fachowcy będą mieli dostęp do wgniecenia od wewnętrznej strony, czy też wgniecenie znajduje się na rancie, na słupku lub jakimś wzmocnieniu. W drugim przypadku jest to zdecydowanie bardziej czasochłonne i kosztowne. Niektóre wgniecenia są niemożliwe do usunięcia ze względu na to, że nie można do nich w żaden sposób dotrzeć. Najwięcej trudności sprawiają profesjonalistom wgniecenia do których trzeba dotrzeć od zewnętrznej strony (na karoserii pojawiają się ostre zagięcia).

Wyciąganie wgnieceń może być czynnością realizowaną ekspresowo (nawet do 5-10 minut), ale równie dobrze specjaliści mogą na to poświęcić sporo czasu. Dużo zależy od tego czy uszkodzenia są małe i płytkie, czy też zdecydowanie większe i głębokie. Druga opcja nie powinna nas zachwycić, ponieważ wiążę się to oczywiście z dłuższym postojem auta w warsztacie.

Wyciąganie wgnieceń – podstawowe informacje o przebiegu naprawy

Warto skupić się na podstawowych informacjach związanych z przebiegiem naprawy. Osoby zainteresowane wyciąganiem wgnieceń muszą wiedzieć o tym, że naprawić można praktycznie każdy element, ale najwięcej problemów sprawią profesjonalistom słupki. Nie można do nich dotrzeć od wewnętrznej strony. Problematycznymi elementami będą również:

  • tylne błotniki,
  • nadkola,
  • krawędzie drzwi i maski.

Wszystko zostanie ocenione na miejscu, dlatego wsłuchajmy się w słowa specjalistów i nie stawiajmy na swoim, jeśli nie za bardzo się na tym znamy. Przy naprawach korzysta się z wielu specjalistycznych metod. Najpopularniejsze to drutowa oraz klejowa. Co istotniejsze metoda klejowa służy do wyciągania dość dużych wgnieceń, a więc w momencie, gdy nie ma się do nich dobrego dostępu. Naprawa drutowa jest chętnie wybierana, gdy uszkodzenia można naprawić od strony wewnętrznej i dostęp do nich nie jest w żaden sposób ograniczony.

Usuwanie wgnieceń często jest związane z demontażem niektórych elementów, aby usługa mogła być wykonana na bardzo wysokim poziomie i nie trzeba było nanosić żadnych poprawek. Chodzi tutaj przede wszystkim o demontaż drzwi. Jeśli mamy do czynienia z usuwaniem wgnieceń po gradobiciu możemy śmiało pomyśleć o zdjęciu maski oraz podsufitka.

jak usuwa się wgniecenia

Usuwanie wgnieceń – lakierowanie czy metoda PDR? Co okaże się lepszym wyborem?

Zastanawiając się nad usuwaniem wgnieceń powinniśmy wziąć pod lupę nie tylko metodę PDR, ale też lakierowanie. Oczywiście każda z tych usług musi zostać wykonana przez profesjonalistę, ponieważ nie ma w nich miejsca na jakiekolwiek pomyłki. Nie zajmujmy się usuwaniem uszkodzeń w pojedynkę, ponieważ nasz samochód nie za bardzo na tym skorzysta, a możemy tego pożałować.

Lakierowanie okaże się korzystniejszą propozycją zwłaszcza w starszych modelach samochodów, ponieważ będzie to wtedy dość tanie rozwiązanie. Problem zaczyna się, gdy jesteśmy posiadaczami nowoczesnych aut. Jeśli zdecydujemy się na ich lakierowanie musimy mieć świadomość tego, że ich wartość spadnie momentalnie o 10 lub 15 procent. Co najważniejsze wyciąganie wgnieceń oznacza dla nas, że po zakończonej usłudze dostajemy auto z oryginalnym lakierem i jego wartość nie powinna spaść. Jest to praca, którą wykonuje się odpowiedzialnie i bardzo precyzyjnie. Odpowiadają za to jedynie specjalnie wyszkolone osoby.

Jeśli mamy taką możliwość zdecydowanie lepszym wyborem będzie dla nas usuwanie wgnieceń metodą PDR, lecz nie zawsze będziemy chcieli sobie na to pozwolić. Specjaliści wszystko nam dokładnie wytłumaczą, dlatego najpierw z nimi porozmawiajmy, a dopiero potem zdecydujmy się na konkretną metodę.

Usuwanie wgnieceń - jak można sobie z tym poradzić bez lakierowania? 2

Wyciąganie wgnieceń – kilka słów podsumowania

Wyciąganie wgnieceń to niezwykle przydatna usługa, która sprawdzi się zwłaszcza po gradobiciu lub w sytuacji, gdy na naszych samochodach pojawią się drobne wgniecenia, rysy lub uszkodzenia. Nie powinniśmy tego lekceważyć, bo z biegiem czasu mogą się powiększać, a nasz samochód straci na swojej wartości estetycznej i atrakcyjności wizualnej. Spadnie też jego wartość finansowa.

Najpopularniejszą metodą wyciągania wgnieceń jest metoda PDR (bez lakierowania). Mogą się na nią zdecydować osoby posiadające auta z nienaruszonym lakierem. Auto odzyska swój dawny blask, a poza tym powinniśmy z niego usunąć zarysowania, wgniecenia i odpryski. Przed wizytą nie musimy przygotowywać się w żaden szczególny sposób. Naprawić można wszelkie elementy, lecz w niektórych przypadkach może być to dość czasochłonne.

Cena jest uzależniona od wyceny poszczególnych elementów, a czas naprawy jest zależny od tego, czy wgniecenia da się usunąć od strony wewnętrznej, czy też zewnętrznej. Lepsza jest dla nas pierwsza opcja, ponieważ zajmuje mniej czasu. Dużo problemów sprawiają profesjonalistom słupki, tylne błotniki, nadkola i krawędzie maski i drzwi. Przy naprawie specjaliści mogą skorzystać z metody klejowej (przy dużych wgnieceniach) oraz drutowej (przy mniejszych uszkodzeniach). Usuwanie wgnieceń jest też związane z demontażem niektórych elementów. Chodzi tutaj głównie o drzwi, ale też o maskę i podsufitek. Jeśli zastanawiamy się nad tym, czy lepszą opcją będzie dla nas lakierowanie musimy zdawać sobie sprawę z tego, że w nowych autach może to doprowadzić do obniżenia ich wartości o 15-20 procent. Korzystniejszym rozwiązaniem wydaje się być metoda PDR.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button