ArtykułyPolecane

Rondo turbinowe – jak po nim jeździć?

Poradnik + VIDEO

Rondo turbinowe to jedno z najlepszych rozwiązań skrzyżowań jakie można zaprojektować i po jakich jeździmy każdego dnia. Są znacznie bezpieczniejsze od dwupasmowych rond tradycyjnych, praktycznie bezkolizyjne.

Ze wszystkich rodzajów skrzyżowań dwóch lub nawet kilku dróg, planując rodzaj skrzyżowania, pod uwagę brane jest przede wszystkim bezpieczeństwo, ale również przepustowość danego skrzyżowania oraz ruch pieszych. Oczywiście najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, ale światła mają jedną poważną wadę – stoimy na nich i generują one korki w godzinach zwiększonego natężenia ruchu.

Co zamiast świateł? Rondo turbinowe

Zwykłe tradycyjne rondo jednopasmowe, jest najprostszym typem ronda. Aby zwiększyć przepustowość na skrzyżowaniach, pomyślano o rondach dwu- i kilku pasmowych. Ale w praktyce i tak większość użytkowników dróg korzysta z prawego skrajnego pasa. Rondo turbinowe ma na celu rozwiązanie tego problemu.

Zobacz również:  ViaMichelin - nawigacja online od Michelin

Jak wygląda rondo turbinowe

Rondo turbinowe składa się najczęściej z dwóch pasów ruchu (a czasami nawet więcej).  Przed wjazdem na rondo tego rodzaju należy po dokonaniu wyboru kierunku jazdy, zająć odpowiedni pas ruchu. Informują nas o tym znaki umieszczone przed rondem. Późniejsza jazda jest już znacznie prostsza niż na tradycyjnym rondzie. Wjeżdżając na rondo turbinowe trzymamy się tak na prawdę wyznaczonej trasy przejazdu. Kolizyjność na rondzie jest znacznie mniejsza, ponieważ minimalizujemy ryzyko zmiany pasa oraz spotkania się z innym pojazdem. Na rondzie turbinowym najczęściej zmieniamy pas na wewnętrzny, zazwyczaj pusty, kiedy chcemy zawrócić na rondzie.

Możliwe sytuacje na rondzie turbinowym dwupasmowym, będące skrzyżowaniem 2 przecinających się dróg:

  • Skręt w prawo – zajmujemy prawy pas ruchu
  • Jazda na wprost – zajmujemy lewy pas ruchu i opuszczamy rondo pierwszym zjazdem
  • Skręt w lewo – zajmujemy lewy pas ruchu i zjeżdżamy z ronda drugim zjazdem
  • Zawracanie – zajmujemy lewy pas, a następnie na „załamaniu” wysepki zmieniamy pas na wewnętrzny 
Zobacz również:  Samochód bez prawa jazdy, czyli czterokołowy mini car

Wygląd ronda turbinowego doskonale prezentuje poniższe zdjęcie:

 

Rondo turbinowe na żywo [FILM]

Powyżej pokazany jest przykład  ronda turbinowego w Limanowej.

Ciekawostki na temat rond turbinowych

  1. Wymyślono je w 1998 roku w Holandii
  2. Są ronda turbinowe, które uniemożliwiają na nich zawracanie
  3. Ustąpienie pierwszeństwa na rondzie turbinowym występuje tylko przy wjeździe na rondo
  4. W 2009 roku rondo turbinowe w Prądach wygrało ogólnopolski konkurs budowlany „Modernizacja Roku”.

 

Rondo turbinowe – jak po nim jeździć?
3.6 (72.86%) 14 głos[ów]

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
Close