Artykuły

Czy monitoring GPS może posłużyć jako nawigacja?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – NIE. Jest to związane z wieloma czynnikami a precyzyjnie mówiąc, jest uzależniona od budowy obu rozwiązań.

Nawigacja pojazdu jest na stałe zainstalowana w samochodzie lub jest to smartfon z niezbędnym oprogramowaniem. Zarówno odbiornik GPS wraz z anteną jak również mapy są integralną częścią rozwiązania. Odświeżanie pozycji jest duże i w praktyce jest niezauważalne. Pojazd sunie po elektronicznej mapie praktycznie w taki sposób w jaki fizycznie się porusza po drodze.

Monitoring GPS to skomplikowany i rozproszony system, w skład którego wchodzą następujące bloki:

  • urządzenie telemetryczne zainstalowane w samochodzie,
  • operator GSM transmitujący dane z pojazdu do serwera,
  • serwer z aplikacją telemetryczną,
  • komputer, na którym obserwujesz pojazd na mapie.

Od tego czy obserwowany pojazd na mapie na komputerze rzeczywiście znajduje się w wyświetlanej pozycji, czy był tam w przeszłości, zależy kilka od kilku czynników:

  • konfiguracja urządzenia i interwał rejestracji pozycji GPS,
  • opóźnienia wynikające z transmisji danych,
  • opóźnienia wynikające z aktualizacji pozycji pojazdu na mapie cyfrowej systemu monitoringu GPS.

Powyższy podział i specyfikacja techniczna obu rozwiązań tj. system monitorowania GPS i nawigacja GPS, sprawia, że nawigowanie potencjalnego kierowcy za pomocą danych z systemu monitoringu GPS może być bardzo trudne lub nawet niemożliwe. Wystarczy, że lokalizator GPS rejestruje pozycję pojazdu co 30 sekund, 10 sekund zajmuje mu wysłanie do serwera i kolejne 10 sekund system monitorowania GPS potrzebuje na jej wyświetlenie. W sumie mamy 50 sekund a pojazd jadący z prędkością 50 km/h w ciągu sekundy przejeżdża około 14 metrów. W praktyce, to co obserwujesz na ekranie monitoringu GPS to historia.

Skąd się biorą dane w systemach monitorowania?

Pierwszą podstawową daną jest lokalizacja pojazdu GPS. Gdzie i kiedy przebywał dany pojazd. Dane te pochodzą z modułu GPS, który na podstawie danych z satelitów GPS oblicza swoją pozycję, czas, prędkość oraz kierunek jazdy.

Kolejną rzeczą są parametry jazdy pojazdu, które to pobieramy z cyfrowej magistrali CAN. W zależności od marki, modelu oraz rocznika pojazdu z magistrali CAN możemy pozyskać więcej lub mniej informacji. W 95% nowych pojazdów możemy pozyskać dane o stanie licznika, obrotach, prędkości, zużyciu paliwa, poziomie paliwa w zbiorniku, różnych kontrolkach na desce rozdzielczej, głębokości naciśnięcia pedału gazu oraz obciążenia silnika.

Czy monitoring GPS może posłużyć jako nawigacja? 2

Czy lokalizator GPS do mały komputer?

Tak, to jest mały komputer, ale z ograniczonymi zasobami. Urządzenie telemetryczne nie jest komputerem klasy PC i nie posiada tak wielkich zasobów. Aby uzmysłowić wielkość danych na jakich operuje przykładem może być komputer, który jest używany przez Państwa na biurku w pracy.

  1. Lokalizator LX1 – pamięć RAM 44 kilo Bajty – dysk 1 mega Bajt
  2. Komputer PC – pamięć RAM 8 000 000 kilo Bajty – dysk 150 000 mega Bajt

Wniosek jest jeden. Lokalizator GPS ma niespełna 200 000 razy mniejsze możliwości niż Twój komputer PC.

Jak działa monitoring GPS a jak nawigacja.

Urządzenie GPS po podłączeniu do samochodu „nie wie” gdzie się znajduje.  Uruchomienie lokalizatora GPS powoduje:

  • sprawdzenie czy wszystkie główne podzespoły są podłączone,
  • ustalenie możliwie jak najszybciej swojego położenia za pomocą satelitów GPS,
  • ustalenie aktualnej godziny i daty,
  • połączenie się z serwerem monitoringu GPS.

Taki proces zajmuje w zależności od dostępności satelitów od 3 – 30 minut. Jeżeli lokalizator GPS a w praktyce jego antena widzi niebo, czas jest zbliżony do 1-2 minut. Jeżeli jednak pojazd stoi w garażu, proces się nie zakończy do chwili jego wyjazdu na powierzchnię. W przypadku nawigacji GPS sprawa wygląda bardzo podobnie, ale dzisiejsza technologia pozwala na zapamiętanie ostatniej pozycji pojazdu i aktualizację zgrubną w takich miejscach jak garaż poprzez dane z czujników w kołach.

Podsumowując, kupując GPS monitoring stajesz się użytkownikiem technologii jako:

  • kontrola gps pracowników czy nadzór gps nad flotą pojazdów,
  • system zarządzania flotą pojazdów wraz z kontrolą zużycia paliwa,
  • monitoring gps pojazdów i lokalizacja pojazdów.

Kupując nawigację GPS dojedziesz do celu ale nie dowiesz się z jaką prędkością jechał pracownik i dlaczego dwa dni temu nie dostarczył na czas paczki.

Paweł Gościcki
CEO LINCOR

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

4 komentarzy

    1. Lokalizator GPS kontroluje zużycia paliwa poprzez magistralę CAN. Po pierwsze odbiera dane o poziomie paliwa w zbiorniku a po drugie poprzez odczyt ilości podanego paliwa do silnika. W konsekwencji otrzymujemy dwie korelujące ze sobą wartości:
      * ilości zużytego paliwa,
      * ilości zatankowanego paliwa.

  1. GPS ma z założenia więcej przewagi. Lokalizatory oprócz tego, że zapisują dane z trasy, to pozwalają na jej pełną analizę. Irek masz program do tego, żeby zobaczyć ile samochód spalił i jeszcze na bieżąco widzisz poziom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button