Artykuły

Do czego służą konstrukcyjne kleje poliuretanowe? – zastosowanie oraz cena

Kleje znajdują szerokie zastosowanie podczas tworzenia różnego rodzaju konstrukcji, a także są wykorzystywane w rozmaitych gałęziach przemysłu. Nie ma zatem nic dziwnego w fakcie, że w sprzedaży znajduje się bardzo wiele ich rodzajów. Jakie typy klejów można wskazać, ile kosztują poszczególne rodzaje i do czego są stosowane?

Czym charakteryzują się kleje poliuretanowe?

Przede wszystkim – pozwalają na uzyskanie bardzo twardego łączenia pomiędzy klejonymi powierzchniami. W związku z tym faktem, często znajdują zastosowanie w łączeniu elementów konstrukcyjnych (i dlatego też bywają nazywane klejami konstrukcyjnymi), między innymi w dekarstwie.

Kleje tego typu wykazują się wysoką odpornością na drgania, a także zmienne temperatury. To oznacza, że mogą być stosowane również w przypadku konstrukcji znajdujących się na zewnątrz (w ich elementach wystawionych na działanie warunków atmosferycznych) lub zakładach produkcyjnych, gdzie temperatura – w związku ze stałą pracą maszyn – potrafi być dość wysoka. Dodatkową zaletą klejów poliuretanowych jest ich wysoka odporność na wilgoć: nie wykazują żadnych zmian w swoich właściwościach nawet przy długotrwałym kontakcie z wodą.

Kleje konstrukcyjne poliuretanowe mogą być stosowane zarówno do łączenia materiałów organicznych, jak i nieorganicznych. Wykazują się bardzo wysoką wytrzymałością oraz trwałością, a także odpornością na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Z uwagi na fakt, że kleje tego typu nie zawierają również żadnych rozpuszczalników, w żaden sposób nie zmieniają one wyglądu łączonych powierzchni – stąd też ich powszechne zastosowanie w pracach wykończeniowych, które mają zapewniać wysoką estetykę pomieszczeń.

Klej konstrukcyjny – rodzaje

Wśród dostępnych w sprzedaży klejów poliuretanowych można wskazać:

  • kleje jednoskładnikowe,
  • kleje dwuskładnikowe,
  • kleje twardo-elastyczne,
  • kleje elastyczne.

Pierwszy z wyżej wskazanych typów kleju, rodzaj jednoskładnikowy, charakteryzują się tym, że po nałożeniu ich na klejoną powierzchnię, zwiększają swoją objętość i po zaschnięciu, pozostają elastyczne. Z uwagi na fakt, że ten typ kleju świetnie pracuje nawet w skrajnie wysokich temperaturach (w zależności od określonego produktu, nawet pomiędzy 40 a 80 stopni Celsjusza) – znajduje szerokie zastosowanie między innymi w dachach, ale również w pracach wykończeniowych związanych z termoizolacją budynku. Najczęściej, z jego zastosowaniem tworzy się połączenia styropianów. Przykładem jednego z lepszych produktów jeśli chodzi o kleje jednoskładnikowe, jest Sika Sikaflex 252. Wyrób ten może być swobodnie stosowany nawet do klejenia dużych elementów konstrukcyjnych, a także fragmentów pojazdów. Jest w stanie znieść wysokie naprężenia i dobrze łączy się z różnego rodzaju materiałami.

Kleje dwuskładnikowe z kolei składają się – jak sama nazwa zresztą wskazuje – z dwóch składników: żywicy oraz utwardzacza. Ten typ produktów najczęściej stosuje się do łączenia ze sobą elementów wykonanych z drewna bez względu na ich rozmiary. To właśnie pośród klejów dwuskładnikowych można wymienić również produkty twardo-elastyczne oraz elastyczne. Te pierwsze są świetnym wyborem jeśli chodzi o łączenie ze sobą twardych materiałów, takich jak aluminium, płyty kartonowo-gipsowe, ceramika, szkło, styropian i wiele innych. W zależności od tego, jak stworzył klej producent, może być odpowiedni do stosowania nawet w tak skrajnych temperaturach jak -40 stopni bądź 100 stopni Celsjusza. Kleje elastyczne natomiast sprawdzają się świetnie przy nieco bardziej miękkich materiałach, takich jak laminaty bądź okładziny.

Zastosowania klejów konstrukcyjnych

Jak wskazano wcześniej, kleje konstrukcyjne poliuretanowe, z uwagi na szeroki ich wybór, a także doskonałe właściwości klejące i estetyczne – znajdują szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach przemysłu. Jednym z ich zastosowań jest mocowanie drewnianych posadzek, szczególnie tych wykonanych z litego drewna. Aby zachować najlepsze możliwe właściwości, należy dopasować rodzaj wyrobu do klejonej nawierzchni.

Ponadto, nadają się do łączenia różnego typu elementów konstrukcyjnych, takich jak fragmenty dachów czy ocieplenia. Z uwagi na wysoką odporność chemiczną oraz biologiczną, mogą być bezpiecznie stosowane również w sytuacjach, gdy inne kleje nie były odpowiednie z uwagi na ich niska trwałość. Na chwilę obecną, klej konstrukcyjny poliuretanowy wydaje się być jednym z najczęściej wybieranych.

Dlaczego warto stosować ten typ klejów?

Jako jedną z pierwszych zalet klejów poliuretanowych należy wskazać ich naprawdę wysoką wytrzymałość na niekorzystne warunki atmosferyczne, a także brak rozpuszczalników w składzie. Ta pierwsze cecha sprawia, że mogą być stosowane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, a nierzadko również w zestawieniu z ogrzewaniem podłogowym. Zapewniają przy tym bardzo estetyczny efekt końcowy i jednocześnie – w żaden sposób nie uszkadzają klejonych powierzchni.

Niewątpliwą zaletą jest również elastyczność łączeń stworzonych na bazie klejów poliuretanowych: dzięki nim, klejone powierzchnie nie ulegają uszkodzeniu (na przykład pod wpływem nacisku), gdyż mogą swobodnie pracować.

Ile kosztują kleje konstrukcyjne poliuretanowe?

Tego typu kleje występują w wielu wariantach, nie tylko jeśli chodzi o markę i rozmiar, ale również jego rodzaj. Dlatego też różnią się między sobą cenami i wskazanie jednej kwoty dla wszystkich podtypów jest po prostu niemożliwe. Postaramy się jednak wskazać przybliżone ramy cenowe.

Zasadniczo, kleje poliuretanowe jednoskładnikowe, które są pakowane w worki po 10-15 kg, nie powinny kosztować więcej niż 25-30 zł za 1 kg (czyli, odpowiednio, około 250-300 lub 300-350 zł za całe opakowanie). Kleje dwuskładnikowe są odrobinę tańsze, a ich cena za 1 kg produktu nie powinna przekroczyć znacząco 20 zł. Należy jednocześnie zaznaczyć, że mimo teoretycznie wyższej ceny, to kleje jednoskładnikowe wykazują się wyższą wydajnością, dlatego są ekonomiczniejszym rozwiązaniem (wszędzie tam, gdzie z uwagi na swoje właściwości, mogą być bezpiecznie stosowane).

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button