ArtykułyPolecane

Ściągacz do łożysk – jaki wybrać?

Ściągacze do łożysk to praktyczne narzędzia używane nie tylko w warsztacie samochodowym, ale również w garażu przy różnych samodzielnych pracach. Takich ściągaczy używa się przy zdejmowaniu łożysk, sprężyn i przegubów kulkowych umieszczonych w trudnodostępnych miejscach. Wszystkie modele ściągaczy na pierwszy rzut oka są do siebie podobne, jednak tylko dobrze dobrane narzędzie pozwoli na jego pełne zastosowanie i wyjęcie nieuszkodzonych łożysk.

Jedna z pierwszych koncepcji, przypominająca dzisiejsze łożyska została stworzona przez Leonarda da Vinciego. Odnaleziono ją w jego szkicach z lat 1400 – 1500. Wynalazca ten jako pierwszy chciał je zastosować w lotnictwie, ponieważ zamierzał ich użyć w swoim projekcie helikoptera. Jednak pierwszą osobą, która opublikowała rysunki łożysk, był Agostino Ramelli w latach 1500-1600. Natomiast ulepszenia, czyli dodania klatki łożysk, dokonał w XVII wieku Galileo Gaileli. W praktyce jako pierwszy łożysko wykorzystał zegarmistrz John Harrison w swoim wojskowym czasomierzu. Pierwszy patent na tę niezbędną w wielu urządzeniach część uzyskał brytyjski wynalazca Philip Vanhan. Dziś łożysko jest w stosowane w wielu maszynach, urządzeniach, a także pojazdach. Zatem niezbędne są również ściągacze do łożysk.

Rodzaje ściągaczy do łożysk

Ściągacze do łożysk to profesjonalne narzędzia służące do wyjmowania różnego typu łożysk z ich obudowy. Urządzenie to jest najskuteczniejsze przy takiej pracy, przez co jest wykorzystywane w każdym warsztacie. Pozwala na bezinwazyjny demontaż samych łożysk, a także elementów w nie wyposażonych.

Na rynku znajdziemy wiele modeli  ściągaczy do łożysk. Różnią się one między sobą formą, cechami, a także mechanizmem działania. Do najpopularniejszych należą: ściągacze bezwładnościowe, dwuramienne, trójramienne, do łożysk wewnętrznych, huydrauliczne i odklejacze do łożysk. Większość tych urządzeń jest obsługiwana mechanicznie, tylko modele hydrauliczne są wyposażone w silnik wspomagający jego działanie.

Najczęściej spotykanymi ściągaczami do łożysk są modele wykorzystywane w warsztatach samochodowych. Jest to związane z faktem, że w pojazdach mechanicznych łożyska są powszechnie stosowane. Do szybkiego wykonania naprawy przy użyciu ściągacza niezbędne jest dopasowanie go do danego łożyska. Najczęściej narzędzia tego typu są wysoko wyspecjalizowane i umożliwiają pracę tylko z konkretnymi elementami. W warsztatach samochodowych ściągacze wykorzystuje się do napraw piast kół, alternatora, sprzęgła oraz skrzyni biegów.

Ściągacze do łożysk są również używane przy naprawach różnego rodzaju elektronarzędzi. Jednak ze względu na niewielką przestrzeń, w której umieszczone są łożyska, w tym przypadku stosuje się mini ściągacze dostosowane do małych łożysk kulkowych lub tocznych. Uniwersalne ściągacze do łożysk dwu- lub trzyramienne umożliwiają łatwe ściąganie łożysk bez użycia narzędzi udarowych.

Urządzenie z profilowanymi ramionami obejmuje łożysko, a gruba śruba w trakcie dokręcania zapiera się na wale, co powoduje demontaż łożyska za pomocą ramion. Ściągacze odklejacze do łożysk i kół umożliwiają zdemontowanie łożyska poprzez ściśnięcie go dwoma ruchomymi częściami odklejacza, które skręca się śrubami. Demontaż następuje za pomocą odpowiednio wyprofilowanych szczęk.

Jak wybrać odpowiedni ściągacz do łożysk?

Ściągacze do łożysk są prostymi narzędziami. Często różni je tylko siła nacisku i cena. Dzieje się tak nie bez powodu, ponieważ użycie nieodpowiednio dobranego ściągacza może skończyć się uszkodzeniem łożysk. Wybierając ściągacz do łożysk, należy zwrócić uwagę na pazurki chwytaka – powinny być doskonale wyprofilowane i pozbawione skaz. Wszelkie niedoskonałości osłabiają materiał. Pomimo tego, że chwytak jest i tak zdecydowanie wytrzymalszy od łożyska, to niewłaściwy kształt ramion oraz znajdujące się na nich uszkodzenia mogą spowodować zepsucie łożyska albo otaczającego go materiału. To może doprowadzić do problemów przy dopasowaniu nowych łożysk, a czasami także przeszkadzać przy dalszym wykorzystywaniu uszkodzonego elementu.

Bardzo duże znaczenie ma także materiał, z którego jest wykonany ściągacz. Najczęściej w tego typu narzędziach stosuje się twardą i wytrzymałą stal, natomiast ramiona są wykonywane ze stali chromowo-wanadowej lub chromowane, aby dodatkowo zwiększyć ich twardość. Jednak warto zwrócić uwagę na to, że nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, ponieważ materiał zbyt twardy w porównaniu do tworzywa, z jakiego są wykonane pierścienie łożyska, może spowodować nieodwracalne szkody w łożysku.

Niezmiernie ważna w ściągaczach jest także precyzja wykonania mechanizmu, ponieważ jeśli ramiona nie będą napinały się równomiernie i z taką samą siłą naciskały na pierścień łożyska, może to doprowadzić do usterki profilu.

Kolejny znaczący element ściągacza ręcznego to wybijak, jego ergonomia gwarantuje wygodę użytkowania. Właściwa praca wybijaka jest niezmiernie ważna, zwłaszcza w przypadku, gdy łożyska są dopasowane bardzo ciasno, wtedy wybicie ich wymaga użycia sporej siły. Przełożenie jej w przypadku ściągaczy ręcznych może wiązać się z pewnym dyskomfortem dla użytkownika. Właściwie zaprojektowany wybijak nie eliminuje wszystkich niedoskonałości, jednak sprawia, że są mniej uciążliwe dla korzystającego z narzędzia.

Każdy użytkownik ściągaczy do łożysk, niezależnie od tego, czy jest profesjonalistą, czy też amatorem, szuka narzędzi w rozsądnym przedziale cenowym. Jednak szukając dobrej jakości ściągacza, warto zwrócić uwagę na materiał, z jakiego zostało wyprodukowane narzędzie oraz precyzję jego wykonania.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button