ArtykułyPolecane

Jak obliczyć zużycie paliwa we flocie? 2 skuteczne sposoby na zmniejszenie wydatków

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, iż koszty zużycia paliwa zajmują czołowe miejsce na liście wydatków składających się na utrzymanie parku pojazdów. Z tego powodu ograniczenie spalania stanowi pierwszy i naturalny krok do optymalizacji kosztów funkcjonowania firmy. Jak obliczyć zużycie paliwa we flocie i zmniejszyć wydatki na jej utrzymanie?

Jak obliczyć spalanie auta w kontekście floty pojazdów?

Sprawdzenie, ile paliwa zużywa samochód w danym miesiącu nie budzi zasadniczo większych problemów. Z jednej strony pewnych informacji na temat średniego spalania dostarcza już producent pojazdu. Z drugiej natomiast – istnieje prosty sposób na zweryfikowanie tej informacji. Wystarczy bowiem ilość paliwa zatankowanego do pełnego baku, podzielić przez liczbę przejechanych kilometrów, pomnożyć przez 100 i odpowiedź gotowa. To wszystko odnosi się jednak do pojedynczego samochodu. Sprawa znacznie komplikuje się, gdy w grę wchodzi pokaźna, licząca dziesiątki lub setki pojazdów flota. Jak obliczyć zużycie paliwa dla całego parku pojazdów?

Opieranie wiedzy o poziomie spalania floty wyłącznie na informacjach otrzymanych od producentów aut nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dane te często pochodzą bowiem ze standaryzowanych testów i w rzeczywistości są znacząco zaniżone w odniesieniu do rzeczywistego spalania. Dodatkowo zwykle stanowi ono wypadkową wielu czynników – stylu jazdy, prędkości, ogumienia, a nawet włączonej klimatyzacji. Dlatego też, szacując spalanie floty, lepiej skorzystać z rzetelnych i sprawdzonych sposobów – radzi Przemysław Auguścik, Członek Zarządu Flotman. Co można do nich zaliczyć?

Profesjonalna sonda paliwa

Jednym z pomysłów na to, jak obliczyć, ile spali auto stanowiące część floty służbowej, jest wykorzystanie sondy paliwowej w przypadku tirów. Przy wysokiej rzetelności pomiaru, jej działanie jest bardzo proste. Urządzenie to montowane jest pionowo w jednym bądź też dwóch zbiornikach paliwa, skąd dokonuje jego pomiaru, z dokładnością do 1%. Pozyskane w ten sposób informacje przekazywane są następnie do lokalizatorów, stamtąd natomiast – do wglądu kierowców i managera.

Wbrew pozorom, powyższy mechanizm nie sprowadza się wyłącznie do jednorazowego pomiaru wielkości paliwa znajdującego się w baku. W szerszej perspektywie pozwala dostrzec wiele istotnych zależności – m.in. poziomu paliwa od czasu czy kilometrażu. Generowane przy tym dodatkowo raporty spalania oraz tankowań pozwalają natomiast oszacować całkowitą wielkość spalania.

Karty paliwowe i zaawansowane urządzenia telematyczne

Kolejnym sposobem na to, jak obliczyć spalanie auta i całej floty, jest profesjonalny system monitoringu GPS. Narzędzie to pozwala wyjść od ważnego, kluczowego tu założenia – iż całkowita wielkość spalania generowana jest przez konkretne pojazdy, które z kolei prowadzą konkretni kierowcy. Dostrzegając tę zależność, monitoring floty umożliwia objęcie kontroli nad istotnymi dla jej funkcjonowania parametrami eksploatacji pojazdów.

Oprócz tego pozwala również dostrzec sposób prowadzenia i nawyki kierowców, przekładające się bezpośrednio na wielkość spalania. Poczynione w ten sposób analizy i wnioski, połączone z informacjami na temat poziomu paliwa w baku oraz danymi importowanymi z kat paliwowych, tworzą rzeczywisty obraz jego zużycia. Jednocześnie dostarczają wyjaśnień takiego stanu rzeczy oraz propozycji jego ulepszenia. Połączenie dwóch sposobów zbierania danych: za pomocą szyny CAN i kart paliwowych – to podwójnie skuteczna kontrola i weryfikacja faktycznego zużycia paliwa.

Określenie rzeczywistego poziomu zużycia paliwa stanowi informację wyjściową do profesjonalnego i kompleksowego zarządzania flotą pojazdów. Jak obliczyć, ile spali auto służbowe i flota, w której skład ono wchodzi? Profesjonalna sonda paliwa, monitoring GPS podpięty pod szynę CAN i karty paliwowe znacząco ułatwiają to zadanie.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button