Artykuły

Parking dla kierowców ciężarówek na terenie Unii Europejskiej – jakie normy powinien spełniać?

Już w kwietniu 2022 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie (C/2022/2055) w sprawie norm Unii Europejskiej dotyczących bezpiecznych parkingów dla ciężarówek i ich certyfikacji. Przepisy mają poprawić warunki odpoczynku kierowców i poprawić bezpieczeństwo miejsc parkingowych. Warto dowiedzieć się więcej na temat tego, jakie normy powinien spełniać parking dla kierowców ciężarówek w Unii Europejskiej.

Parking dla ciężarówek w Unii Europejskiej – jakie normy powinien spełniać?

Parkingi dla tirów w Niemczech, jak i w Polsce, a także pozostałych krajach członkowskich powinny spełniać minimalne wymogi bezpieczeństwa, czyli standard SSTPA (Safe and Secure Truck Parking Area). Ponieważ standardy bezpieczeństwa i warunków sanitarnych na poszczególnych parkingach dla ciężarówek w Unii Europejskiej różnią się, stworzono klasyfikację parkingów dla wszystkich krajów członkowskich. Podział parkingów według SSTPA jest następujący:

  • niski poziom – brązowy
  • średni poziom – srebrny
  • wysoki poziom – złoty i platynowy.

Warto wiedzieć, że parking dla samochodów ciężarowych powinien zapewniać minimalny standard usług. Do nich jeśli chodzi o warunki higieniczne można zaliczyć toalety damskie i męskie – dostępne, działające, regularnie czyszczone, z widocznym grafikiem czyszczenia, a także działające prysznice dla kobiet i mężczyzn. Ponadto niezbędna jest obecność koszy na odpady. Na parkingu muszą znaleźć się znaki dotyczące bezpieczeństwa i numery alarmowe umieszczone w widocznych miejscach. Nie może zabraknąć przekąsek i napojów serwowanych 24/7. Musi być dostępne połączenie internetowe i podłączenie elektryczne. Są to minimalne wymogi dla parkingów dla ciężarówek.

Parking dla samochodów ciężarowych – przepisy

Kierowca ciężarówki w Niemczech, ale i innych krajach Unii Europejskiej powinien otrzymać od operatora podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa i możliwości wykorzystania parkingu. Przekazanie informacji może się odbyć poprzez profile DATEX II lub inne formaty dostępne w transporcie międzynarodowym. Do tych danych należy: adres  i nazwa parkingu, położenie wjazdu na parking, identyfikator głównej drogi. Powinna zostać podana odległość ewentualnego zjazdu od głównej drogi, liczba dostępnych miejsc parkingowych lub aktualny status, a także liczba miejsc dla pojazdów chłodniczych. Nie może zabraknąć informacji na temat szczególnego wyposażenia lub usług dla specjalnych pojazdów ciężarowych i innych. Operator parkingu powinien też poinformować o cenie miejsca parkingowego oraz walucie, w której można uiścić opłatę. Wśród udostępnianych danych powinien znaleźć się też opis ochrony, bezpieczeństwa i urządzeń usługowych na danym parkingu, a także dane kontaktowe do operatora parkingu, który zobowiązany jest do udzielenia powyższych informacji. Przepisy mówią również o przekierowywaniu kierowców z zapełnionych parkingów do lokalizacji w strefie priorytetowej. Jeżeli nie ma dostępnego miejsca parkingowego, to kierowca powinien skontaktować się z operatorem parkingowym lub przewoźnikiem. Nie może parkować w miejscu niedozwolonym.

Parkingi dla ciężarówek – Niemcy

We wszystkich krajach Unii Europejskiej brakuje parkingów dla ciężarówek i Niemcy nie są tutaj odosobnionym przypadkiem. Szacuje się, że w 2023 r. będzie ich w Niemczech za mało o 40 tysięcy. Dlaczego tak się dzieje? Niechętna parkingom jest zwłaszcza lokalna społeczność, ale i rolnicy, którzy nie chcą sprzedawać pod inwestycje swoich gruntów. W Niemczech znajduje się obecnie 8 bezpłatnych parkingów dla ciężarówek. Wszystkie spełniają minimalne wymogi, a niektóre mają nawet dodatkowe udogodnienia. Znajdują się one w lokalizacjach takich jak: Drezno, Kirchheim, rejon Liederbach niedaleko Alsfeld, droga do Hamburga (Gudow), Ruper, Heiligenroth West, okolice Stahlberga, a także  Kolonii. Ponadto w różnych punktach Niemiec można znaleźć ponad 20 parkingów płatnych dla samochodów ciężarowych z rezerwacją miejsc.

Jeżeli chcesz pracować jako kierowca ciężarówki w Niemczech, to aplikuj na stanowisko kierowcy kat. C+E. Rekrutacje organizuje agencja pracy Asmo Solutions. W wielu miejscach w Niemczech dostępne są wysokiej jakości parkingi dla samochodów ciężarowych, gdzie każdy kierowca może odpocząć przed dalszą podróżą. To praca pełna wyzwań, ale dzięki temu, że powstają inicjatywy tworzenia parkingów o najwyższych standardach, czyli złotym i platynowym bezpieczeństwo stale się zwiększa. Przepisy unijne mają za zadanie zmniejszyć liczbę kradzieży i rabunków, co jest możliwe dzięki stałemu systemowi ochrony na parkingach złotych i platynowych.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button