Technika samochodowa

Czym jest Webasto i czy warto w nie zainwestować?

Za oknem mróz i chłód? Wsiadasz do auta, a ono wita Cię jeszcze chłodniejszym wnętrzem i zupełnie zimnym silnikiem, a ogrzewanie wcale nie jest skore do współpracy? Tak tak – zima jest niestety piękna tylko na zdjęciach. Praktycznie każdy kierowca, który trzyma swoje auto pod przysłowiową “chmurką” na pewno zdołał się już o tym przekonać. Na szczęście – i na to jest rozwiązanie. Jest nim samochodowe ogrzewanie postojowe – czyli popularne Webasto. Jaka jest zasada działania tego urządzenia? Jak ustawić Webasto? No i wreszcie – czy ogrzewanie postojowe może mieć jakiekolwiek usterki – to wszystko opisujemy w tym artykule.

Webasto – zasada działania

Ogrzewanie postojowe marki Webasto to nic innego jak agregat, który zamontowany jest najczęściej w komorze silnika. Warto przy tym wspomnieć również o ogrzewaniu powietrznym. Gdy Ty przyjdziesz do auta, będzie w nim co najmniej tak ciepło, jakbyś przed chwilą skończył jazdę. Co do zasady, każda godzina pracy systemów typu Webasto to około 0,5 litra paliwa. Niemniej jednorazowe podgrzanie zużywa realnie niecałą szklankę paliwa.

Paradoksalnie zużycie paliwa nie zwiększa się gdyż rozgrzany już silnik nie pracuje „na ssaniu” po uruchomieniu. Wydatek praktycznie pomijalny, a o ile przyjemniej wsiada się w zimie do rozgrzanego auta!

Wiadomo – nikt nie inwestuje w ogrzewanie postojowe chcąc pozbyć się auta, ale zawsze jest to jakiś dodatkowy argument oprócz komfortu, jaki oferuje to rozwiązanie. Jeśli łatwiej będzie Ci się rozstać z samochodem niż z Webasto, to często można przełożyć ogrzewanie do nowego samochodu. Dobra wiadomość jest jednak taka, że najnowsze urządzenia Thermo Top Evo praktycznie od początku produkcji nie trafiają do serwisów. Mało tego, w jednej z firm oferujących ogrzewanie postojowe klient aktualnie otrzymuje gratis trzeci rok gwarancji z opcją wykupu nawet do 5 lat za ok. 150€.

Dowiedz się jak włączyć Webasto: https://ogrzewania.pl/Webasto-Co-To-Jest

wnętrze auta.jpg

Rodzaje ogrzewania postojowego

Na rynku dostępne są dwa podstawowe rodzaje samochodowego ogrzewania postojowego – wodne oraz powietrzne. W przypadku rozwiązania wodnego, rozgrzewa się zarówno wnętrze, jak i silnik. Dokładnie tak działa opisywane w tym artykule Webasto.
Warto przy tym wspomnieć również o ogrzewaniu powietrznym. W tym przypadku, system dystrybuuje ciepłe powietrze tylko po wnętrzu. Silnik nie zostaje ogrzany.

Samochodowe ogrzewanie postojowe – ciepło od początku!

Wyobrażasz to sobie? Wcale nie musisz mieć garażu by rozkoszować się ciepłem we wnętrzu auta. Wystarczy, że ustawisz ogrzewanie postojowe na wybraną wartość i system zajmie się resztą. Gdy Ty przyjdziesz do auta, będzie w nim co najmniej tak ciepło, jak po kilku kilometrach jazdy.

Jak ustawić ogrzewanie postojowe?

Systemy typu Webasto są w pełni przystosowane do zdalnego sterowania. Nie musisz nawet znajdować się  w pobliżu auta, by wygenerować ciepło w jego wnętrzu. W zależności od konstrukcji, ogrzewanie samochodowe może być sterowane:

  • Za pomocą pilota (zasięg nawet 1 km)
  • Sterownikiem zegarowym (ustawiasz na konkretną godzinę)
  • Aplikacją mobilną

Jak działa każda z tych opcji? W przypadku sterowania pilotem wystarczy jedynie wcisnąć wybrany przycisk by uruchomić ogrzewanie postojowe. Z kolei w przypadku sterownika zegarowego użytkownik wybiera po prostu konkretną godzinę o której urządzenie ma się uruchomić.
Ciekawym rozwiązaniem, akurat na miarę naszych czasów, są aplikacje mobilne sterujące samochodowym ogrzewaniem. Wystarczy zaledwie kilka kliknięć w specjalnym programie na smartfona, aby uruchomić produkcję ciepła w samochodzie.

webasto ogrzewanie.jpg

Webasto a spalanie

Jak już wspominaliśmy powyżej, samochodowe ogrzewanie postojowe działa w oparciu o spalane w silniku paliwo. No dobrze – ale ile benzyny lub oleju napędowego potrzebuje takie rozwiązanie?

Co do zasady, każda godzina pracy systemów typu Webasto to około 0,5 litra paliwa. Wydatek praktycznie pomijalny, a o ile przyjemniej wsiada się w zimie do rozgrzanego auta!

Webasto – dlaczego warto?

Kiedy warto zainwestować w takie rozwiązanie? Czy w ogóle ma to sens? Tak! Jeżeli masz już dosyć dojmującego chłodu we wnętrzu Twojego auta w zimowe poranki, to Webasto rozwiąże Twój problem. Niby podwyższa spalanie, ale…w ostatecznym rozrachunku i tak wychodzi taniej niż jazda bez takiego ogrzewania. Jak to możliwe?

Zimny silnik, uruchomiony po mroźnej nocy, przez pierwsze kilka-kilkanaście minut pracował będzie na bogatej mieszance. Komputer ustawia pracę jednostki w ten sposób, by zapewnić możliwie szybkie osiągnięcie temperatury roboczej. Niestety, zapotrzebowanie silnika na paliwo w tym czasie jest ogromne – na pewno wyższe, niż owo symboliczne 0,5 litra na każdą godzinę pracy ogrzewania postojowego.

Montaż Webasto może mieć pozytywny wpływ na kondycję jednostki napędowej. Nic tak nie szkodzi silnikowi i jego osprzętowi jak jazda pod obciążeniem (na wyższych obrotach), zanim olej silnikowy zdąży się rozgrzać. A przecież nieraz trzeba dodać gazu i, nie zważając na wskazania temperatury, po prostu jechać trochę szybciej. Przy Webasto ten problem znika – jednostka osiągnie temperaturę roboczą (lub bliską roboczej) jeszcze na postoju, więc jest w pełni gotowa nawet do bardziej dynamicznej jazdy.

Swoją drogą – inwestując w ogrzewanie postojowe w samochodzie stawiasz też na bezpieczeństwo. Nie da się ukryć – wsiadając do wyziębionego przez noc auta, raczej nie masz zbytnio chęci zdejmować gruby strój. A przecież zimowe ubranie w dosyć znacznym stopniu krępuje ruchy za kierownicą, prawda? Dodajmy do tego jeszcze fakt, że w zimie naprawdę nietrudno o jakieś problematyczne sytuacje na drodze. W rezultacie, jadąc w grubych ubraniach ryzykujesz wypadkiem, a raczej ograniczasz sobie swobodę ruchów. Mając ogrzewanie postojowe śmiało możesz pozbyć się zimowego stroju – bo we wnętrzu auta jest ciepło!

ogrzewanie postojowe.jpg

Ogrzewanie postojowe – argument przy sprzedaży

Nadal nie wiesz czy warto zainwestować w ogrzewanie postojowe? To pomyśl o tym, że przy odsprzedaży auta może to być argument, który przekona kupca do wybrania właśnie Twojego samochodu. Na polskim rynku to wciąż stosunkowo rzadkie wyposażenie, a znalezienie auta klasy kompaktowej z Webasto praktycznie graniczy z cudem. Wiadomo – nikt nie inwestuje w ogrzewanie postojowe chcąc pozbyć się auta, ale zawsze jest to jakiś dodatkowy argument oprócz komfortu, jaki oferuje to rozwiązanie.

Webasto nie grzeje – co się stało?

Jeżeli ogrzewanie postojowe w samochodzie nagle przestało działać, to przyczyn może być kilka. Jedną z nich może być uszkodzony bezpiecznik. Czasami śniedzieją również przewody elektryczne, a pompa wodna nie jest w stanie z powodu zużycia normalnie pracować – wtedy też Webasto się nie uruchomi. Zdarzają się też nieszczelności w samym układzie ogrzewania, jak również problemy z dostarczaniem paliwa.

Sprawdź gdzie i jak wygląda naprawa Webasto https://ogrzewania.pl/Serwis_webasto

Naprawa Webasto – czy to kosztowne?

Samochodowe ogrzewanie postojowe, jak każdy układ, może ulec awarii. Nie sugerujemy bynajmniej, że jest to rozwiązanie jakoś nadmiernie kłopotliwe, jednak warto mieć to na uwadze. Dobra wiadomość jest jednak taka, że ewentualna naprawa systemu ogrzewania nie powinna być kosztowna.

zdjęcia Pixabay.com

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
Close