Technika samochodowaArtykuły

Indeks prędkości opon, czyli istotna wiedza, którą większość ignoruje

Indeks prędkości to tajemniczo brzmiące określenie związane z oponami: ktoś o nim słyszał, ktoś wie, że trzeba je sprawdzać, ale po co? Jakie ma on znaczenie? Tym już raczej nikt się nie interesuje. Tymczasem to jeden z kluczowych parametrów, który dba o nasze bezpieczeństwo i… kieszeń. Tak, za zamontowanie ogumienia z nieprawidłowym indeksem prędkości grozi mandat.

Indeks prędkości opon jest kolejną – po chociażby rozmiarze i symbolu DOT – wiadomością kluczową podczas wyboru ogumienia. Informuje, z jaką maksymalną prędkością, przy jakim obciążeniu, można się  poruszać. Okazuje się więc, że parametrów, które trzeba wziąć pod uwagę przy zakupie ogumienia, jest naprawdę sporo. Możesz wszystkie je opanować perfekcyjnie, niczym tabliczkę mnożenia albo skorzystać z rady specjalistów. W renomowanych sklepach doradcy dopasują odpowiedni model do Twojego samochodu: zgodny z wymaganiami Twoimi oraz producenta. Opony z różnym indeksem prędkości kupisz na sklepopon.com. Sprawdź pełną ofertę, a sprzedawca pomoże Ci wybrać właściwe ogumienie.

Co oznacza indeks prędkości?

Indeks prędkości informuje o maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się samochód na danej oponie. Wyrażona jest ona za pomocą litery, a odczytuje się ją w kilometrach na godzinę. Każda litera oznacza daną prędkość. Dopuszczalna prędkość jest określana w laboratoriach, podczas testów. Przez 10 minut wirujący bęben porusza się z określoną prędkością. Przyłożona do niego opona toczy się z tą samą prędkością oraz pod odpowiednim dociskiem, żeby sprawdzić jej wytrzymałość. Po 10 minutach prędkość bębna zostaje zwiększona o kolejne 10 km/h. Testy przeprowadza się do momentu, w którym ogumienie bezbłędnie utrzymuje zadaną prędkość, pod obciążeniem.

Dopuszczalna prędkość wyrażana jest za pomocą kolejnych liter alfabetu:

  • A1-A8 – opony rolnicze,
  • B-N – opony motocyklowe i ciężarowe,
  • H, P-Y – opony osobowe, terenowe i dostawcze.

Gdzie umieszczone jest oznaczenie indeksu prędkości?

Symbol indeksu prędkości umieszczony jest na ścianie bocznej opony, a dokładniej – tuż za innymi oznaczeniami znajdującymi się na oponie. Indeks prędkości wyrażony jest za pomocą litery. Za nim znajduje się liczba określająca nośność. Na przykład: 91U oznacza, że ogumienie może poruszać się maksymalnie z prędkością 200 km/h, a obciążenie nie może przekraczać 615 kg. Dodatkowo informację o dopuszczalnym indeksie prędkości producenci samochodów zawsze umieszczają w instrukcji obsługi pojazdu, na tabliczce znamionowej oraz na naklejkach: przy słupku drzwi kierowcy, na klapce paliwa, w okolicach bagażnika czy na progu. Ze znalezieniem informacji nie powinno więc być problemu.

Dlaczego indeks prędkości jest ważny?

Indeks prędkości ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa w czasie jazdy. To nie jest wyłącznie informacja, do jakiej prędkości można sobie poszaleć na drodze. Ogumienie z niewłaściwie dobranym indeksem prędkości stanowi zagrożenie: i dla kierowcy, i dla innych uczestników ruchu drogowego. Takie ogumienie staje się niesterowne – samochód źle się prowadzi, a jego reakcje na manewry kierownicą mogą być wyraźnie opóźnione. Opona narażona jest też na większe ryzyko wystrzału. Ponieważ przepisy drogowe ściśle regulują, jak powinno się dobierać indeks prędkości, dlatego założenie opon z nieodpowiednim indeksem grozi nie tylko mandatem, lecz także utratą gwarancji na ogumienie oraz odmową wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela w przypadku wypadku lub zdarzenia drogowego.

Na co wpływa indeks prędkości?

Wartość indeksu prędkości wiąże się nie tylko z dopuszczalną prędkością. To oznaczenie ma wpływ również na wiele innych czynników. Dobrze dobrane ogumienie, z prawidłowym indeksem, poprawia przyczepność, skraca drogę hamowania, zwiększa wytrzymałość bieżnika na zużycie czy stabilizuje oponę w zakrętach. Symbol ten niesie ze sobą wiele istotnych informacji związanych z bezpieczeństwem oraz dłuższym użytkowaniem opon.

Kiedy można montować opony o niższym indeksie prędkości?

Przepisy ruchu drogowego mówią jasno, że w przypadku opon letnich nie można montować ogumienia o niższym indeksie prędkości niż zalecanym przez producenta. Modeli zimowych ten zapis nie dotyczy. Tutaj można skorzystać z opon o niższym indeksie, jednak nie niższym niż indeks Q, czyli 160 km/h. Najlepiej jednak – jeżeli już decydujesz się na model o niższym indeksie – wybrać tylko o jeden stopień niższy niż zalecany przez producenta. Jednak takie ogumienie szybciej się zużywa, a samochód może inaczej zachowywać się na drodze.

Czy warto montować ogumienie z wyższym indeksem prędkości?

Poruszać za to można się na modelach z wyższym indeksem prędkości. To, czy wybierzesz oponę z indeksem H czy V, ma swoje wady i zalety. Zawyżony indeks poprawia precyzję prowadzenia, zwłaszcza w czasie jazdy pod wiatr. Wówczas samochód lepiej reaguje na manewry kierownicy i łatwiej wchodzi w zakręty. Takie rozwiązanie jest szczególnie polecane miłośnikom dynamicznej, sportowej jazdy. Jednak opona z wyższym indeksem prędkości – V jest droższa, niż model z indeksem prędkości H. Do tego im wyższe oznaczenie, tym sztywniejszy model, co przekłada się na komfort jazdy. Ogumienie takie ma też większe opory toczenia, a to oznacza zwiększone spalanie paliwa.

Jak montować modele z różnymi indeksami prędkości?

Jeżeli już decydujemy się na montaż opon z różnymi indeksami prędkości – co nie jest zalecane – to również trzeba pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim w tej sytuacji również mamy do czynienia z przepisami drogowymi. Na jednej osi musi być zamontowane ogumienie z tym samym indeksem prędkości. Bez względu na to, czy pojazd ma napęd na przednie, tylne lub cztery koła, zawsze na przedniej osi należy założyć model o niższej wartości. Chroni to przed ewentualną nadsterownością auta.

Od czego zależy indeks prędkości?

Zasada doboru indeksu prędkości jest dosyć prosta: im bardziej sportowy samochód, tym z większą prędkością może jechać. Związane jest to jednak nie z typem pojazdu, a z silnikiem. Jego duża moc wpływa na opony, zwłaszcza podczas dynamicznych manewrów czy nagłego hamowania. Ogumienie narażone jest na bardzo duże obciążenie. Model o niskim indeksie prędkości w takiej sytuacji jest bardziej narażony na odkształcenie. Dla pojazdów sportowych najlepszym rozwiązaniem będzie więc opona o indeksie W, a dla rodzinnych  ‒ o indeksie T.

Indeks nośności jest jednym z kluczowych parametrów, który trzeba wziąć pod uwagę podczas montażu opon. Chodzi tutaj przede wszystkim o bezpieczeństwo. To, że nie masz potrzeby jeździć szybko i agresywnie, nie oznacza, że mniejszy indeks prędkości wystarczy.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button