Technika samochodowaTechnika silnikowa

Pompa Vacum – co to jest, jak działa i kiedy jest wyeksploatowana?

Pompa Vacum to jeden z ważniejszych elementów w jednostkach napędowych Diesla. Musi działać na odpowiednio wysokim poziomie, aby była w stanie wytworzyć podciśnienie użytkowe. W związku z tym powinniśmy się dowiedzieć, na jakiej zasadzie działa Vacum, jakie są podstawowe objawy wyeksploatowania omawianej pompy oraz w jakich sytuacjach zdecydować się na jej regenerację. Posiadanie kompleksowej wiedzy w tym zakresie może doprowadzić do tego, że w przyszłości uda się nam uniknąć wielu błędów. Pompa Vacum występuje głównie w jednostkach wysokoprężnych, lecz czasami mamy do czynienia z nielicznymi wyjątkami. Vacum ma niebagatelny wpływ na prawidłowe działanie silnika, EGR, układu hamulcowego i turbosprężarki. Nic dziwnego, że każdy posiadacz tego typu pompy powinien regularnie badać jej stan techniczny i w razie potrzeby reagować.

Pompa Vacum – co to tak właściwie jest?

Jak już zostało wspomniane pompę Vacum możemy zazwyczaj odnaleźć w jednostkach wysokoprężnych, a to głównie z tego powodu, że nie zauważymy w nich przepustnicy. Inaczej jest w jednostkach zasilanych benzyną, kiedy to podciśnienie w kolektorze dolotowym generuje takie wartości, iż nie ma żadnych trudności z utrzymaniem właściwych obrotów. Pompa Vacum w silnikach wysokoprężnych odpowiada m.in. za bezproblemowe funkcjonowanie układu hamulcowego. Przekłada się to oczywiście na nasz wyższy poziom bezpieczeństwa, gdyż w trakcie jazdy nie będziemy mieli problemów z hamulcami i skupimy się na sytuacji drogowej.

Pompa Vacum to nic innego, jak wydajna pompa próżniowa, dzięki której poruszanie się samochodem jest przyjemniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Tworzy odpowiednie podciśnienie, które doprowadza do tego, że poszczególny podzespoły pojazdu pracują na optymalnym poziomie. To również nieoceniona pomoc przy podnoszeniu ciśnienia paliwa.

Kiedy poznać, że z pompą Vacum dzieje się coś złego? Istotne wskazówki

Zastanówmy się teraz nad tym, kiedy konkretnie poznać, że z pompą Vacum dzieje się coś złego. Nie powinniśmy mieć z tym większych kłopotów, chociaż oczywiście w niektórych przypadkach przydałaby się dość specjalistyczna wiedza. W razie jakichkolwiek wątpliwości możemy umówić się na wizytę u fachowców, którzy obejrzą z bliska Vacum i sprawdzą jej stan techniczny. Niewłaściwa praca pompy Vacum jest zauważalna m.in. wtedy, gdy:

  • nastąpi spadek siły hamowania,
  • dojdzie do uszkodzenia wskaźnika doładowania turbosprężarki,
  • dojdzie do wycieku z korpusu pompy próżniowej,
  • generowane jest nieodpowiednie podciśnienie użytkowe,
  • pojawią się problemy ze sprzęgłem.

Jeśli nie mamy w tym zakresie żadnego doświadczenia nie powinniśmy działać w pojedynkę, gdyż doprowadzimy w naszym pojeździe do jeszcze większych szkód. Kluczowe jest to, abyśmy wiedzieli, gdzie mamy szukać pompy Vacum i w krótkim czasie zlokalizowani niebezpieczny wyciek. Niestety nie każdy wie jak się za to zabrać, dlatego dużo lepszym pomysłem jest postawienie na doświadczonych profesjonalistów. Wytwarzane przez pompę Vacum podciśnienie użytkowe powinno się wahać w granicach od -0,7 do -0,9 bar. Skorzystajmy z manometru i sprawdźmy, czy te wartości nie są zbyt niskie lub zbyt wysokie.

Pompa Vacum – regeneracja czy zakup nowego modelu? Co jest lepszym rozwiązaniem?

Jeśli w naszym życiu dojdzie do sytuacji, w której pompa Vacum ulegnie uszkodzeniu powinniśmy rozważyć dwie podstawowe opcje: regenerację pompy próżniowej lub zakup zupełnie nowego modelu.

Zdecydowanie mniej pieniędzy przeznaczymy na skuteczną regenerację pompy (około 300-450 złotych), lecz musimy wiedzieć, że nie w każdym przypadku będziemy mogli sobie na to pozwolić. Czasami uszkodzenie jest zbyt poważne i pozostaje nam jedynie rozejrzeć się za nowym urządzeniem. Dużo zależy również od tego, jaka część pompy ulegnie uszkodzeniu. Z tego też względu udajmy się do fachowców i wsłuchajmy się w ich wskazówki, a będziemy wiedzieć, jak poradzić sobie z zaistniałym problemem. Niekiedy regeneracja opiera się jedynie wykonaniu odpowiednich uszczelnień, do czego wykorzystuje się wysokiej klasy zestaw naprawczy (dostępny w sklepach stacjonarnych oraz przez Internet). Za nową pompę przyjdzie nam zapłacić od 600 do 1500 złotych. Nie podejmujmy ostatecznej decyzji w pośpiechu, lecz zawsze starajmy się działać cierpliwie i rozważnie.

Jak dbać o pompę Vacum? Na czym powinniśmy się skupić?

To my sami mamy bardzo duży wpływ na wydłużenie żywotności omawianej pompy Vacum. Z racji tego dostosujmy się do kilku poniższych zasad, aby mieć całkowitą pewność tego, że nie działamy na szkodę użytkowanej pompy próżniowej. Oto wartościowe porady:

  • wytwarzając podciśnienie użytkowe pompa generuje ciepło, dlatego musi być schładzana odpowiednio dobranym olejem silnikowym. Koniecznie stosujmy wysokiej jakości oleje, które nie posiadają w sobie żadnych zanieczyszczeń,
  • regularnie kontrolujmy stan elektrozaworów i elementów tłoczących,
  • dbajmy o podzespoły znajdujące się w samochodzie, badajmy ich stan techniczny i nie pozwalajmy na to, aby przedostawały się do nich jakiekolwiek zabrudzenia.

Jak widać czasami lepiej dać z siebie nieco więcej i zaangażować się w niektóre czynności, zanim będzie na to za późno. W przeciwnym razie ucierpi na tym nasz domowy budżet. Najwięcej problemów przysporzy nam zatarcie elementów tłoczących, gdyż w takiej sytuacji często konieczna okaże się wymiana pompy Vacum. Jeśli jest to jednak niewielki wyciek, rozwiązaniem problemu będzie przeprowadzenie prac uszczelniających. Każdy właściciel pojazdu podchodzi do takich spraw inaczej, ale najważniejsze jest jedno – nasze bezpieczeństwo.

Pompa Vacum – krótkie podsumowanie

To odpowiednie miejsce na krótkie podsumowanie artykułu o pompie Vacum. Jest to pompa próżniowa, którą znajdziemy przede wszystkim w jednostkach napędowych Diesla. Odpowiada m.in. za generowanie podciśnienia użytkowego.

Znajdująca się w jednostkach wysokoprężnych pompa Vacum odgrywa tam bardzo istotną rolę, a to z tego względu, iż nie zauważymy w nich przepustnicy. Vacum wpływa m.in. na właściwą pracę układu hamulcowego, EGR, silnika i turbosprężarki. Sprawdza się też przy podnoszeniu ciśnienia paliwa.

Jeśli nie mamy zbyt dużego doświadczenia motoryzacyjnego powinniśmy wiedzieć, że niewłaściwą pracę pompy próżniowej zauważymy zwłaszcza wtedy, gdy nastąpi spadek siły hamowania, dojdzie do wycieku z jej korpusu, generowane jest nieodpowiednie podciśnienie użytkowe (wartość ta powinna mieścić się w granicach od -0,7 do -0,9 bar, zawsze możemy je sprawdzić sięgając po manometr), pojawią się problemy ze sprzęgłem i dojdzie do uszkodzenia wskaźnika doładowania turbosprężarki.

Uszkodzenie pompy Vacum nie jest przyjemnym doświadczeniem, lecz w tej sytuacji pozostaje nam podjąć ostateczną decyzję, co do tego, czy chcemy ją regenerować, czy też może zakupić nowy model. Za regenerację pompy zapłacimy około 300-450 złotych, a za zakup nowego urządzenia od 600 do 1500 złotych. Czasami uszkodzenie jest na tyle poważne, że musimy zdecydować się na zakup nowego podzespołu, lecz innym razem wystarczy wykonać drobne prace uszczelniające przy pomocy zestawu naprawczego. Warto pozostawić to fachowcom.

Posiadacze pojazdów mają spory wpływ na wydłużenie żywotności pompy Vacum. Chodzi o to, aby schładzać ją odpowiednio dobranym olejem silnikowym (wysokiej klasy, bez zanieczyszczeń), regularnie kontrolować stan elektrozaworów i elementów tłoczących oraz dbać o wszystkie podzespoły znajdujące się w aucie i nie dopuszczać do nich zabrudzeń. Lepiej się w to zaangażujmy, a uda nam się zaoszczędzić duże pieniądze.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button