Technika silnikowa

3 czynniki, które skracają żywotność łańcucha rozrządu

Dawniej w samochodach osobowych najczęściej montowano silniki, które wyposażone były w rozrząd na pasku. Jednak wraz z biegiem czasu producenci wprowadzili łańcuch rozrządu, który z definicji miał być bezawaryjny przez cały okres eksploatacji silnika. Rzeczywiście rozrząd na łańcuchu zwykle jest trwalszy. Niemniej jednak także on ulega czasem awariom, przez co kierowcy muszą zakupić nowy rozrząd kompletny do samochodu.

Zużyty łańcuch najczęściej daje pewne objawy, na przykład w postaci metalicznego dźwięku wydobywającego się spod maski, terkotania silnika, zapalenia kontrolki „check engine”, aż w końcu całkowitego unieruchomienia silnika. Już teraz dowiedz się, co wpływa na żywotność rozrządu na łańcuchu oraz czego nie robić aby unikać częstej wymiany części układu rozrządu.

Wady konstrukcyjne łańcucha

Niektóre pojazdy samochodowe już w momencie opuszczenia salonu wykazują niepokojące objawy. Za przykład mogą posłużyć jednostki napędowe montowane w całej serii samochodów od jednego z największych niemieckich producentów samochodów. Producent zastosował w nich wadliwą szynę, która odpowiadała za prowadzenie łańcucha. W ten sposób podczas włączania oraz wyłączania silnika często dochodziło do przeskakiwania łańcucha rozrządu. W przypadku ewentualnego kupna używanego samochodu, warto dowiedzieć się czegoś na temat jednostki napędowej oraz zamontowanego rozrządu. Dzięki temu może uda się uniknąć potrzeby zakupu nowego rozrządu kompletnego do samochodu.

3 czynniki, które skracają żywotność łańcucha rozrządu 2

Jakość oraz ilość oleju silnikowego

O ile starsze modele samochodów, które były wyposażone w silniki z paskiem rozrządu, mogły pokonywać wiele tysięcy kilometrów na jednym oleju, o tyle nowsze jednostki z rozrządem na łańcuchu bezwzględnie wymagają regularnych wymian smaru. Ponadto powinien to być olej wysokiej klasy. Kiepska jakość oleju, bądź też źle dobrana specyfikacja preparatu może negatywnie wpływać na części układu rozrządu. Ponadto zbyt niski lub zbyt wysoki poziom oleju w komorze silnikowej również mogą powodować poważne zakłócenia w pracy silnika.

Krótkie odcinki oraz wysokie obroty

Samochód, który stale pokonuje krótkie dystanse, jest znacznie bardziej narażony na problemy z rozrządem. Wynika to ze stworzenia niedostatecznych warunków pracy dla jednostki napędowej. Optymalna praca silnika możliwa jest wtedy, gdy olej nabierze odpowiedniej temperatury oraz ciśnienia. W sytuacji, gdy nierozgrzany silnik jest eksploatowany na wysokich obrotach, dochodzi do jego szybszego zużycia.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button