
Obecnie projektowanie skrzynie biegów przenoszą znacznie większe obciążenia i momenty obrotowe niż skrzynie projektowane 20-30 lat temu. Nie są tak niezawodne i poprzez nadmierne wysilenie, psują się częściej. Jakich usterek manualnych skrzyń biegów możemy się spodziewać?
Niezawodność manualnych skrzyń biegów, to stereotyp, który krąży w świecie motoryzacji. Nic bardziej mylnego. Obecnie produkowane automatyczne skrzynie biegów są mniej awaryjne od automatów produkowanych 20 lat temu, a odwrotnie jest z manualnymi skrzyniami. Dzięki postępowi technologicznemu, uturbionym silnikom, generowane przez nich momenty obrotowe są trudne do zniesienia przez wiele typów manualnych skrzyń biegów. Obecnie awaryjnych skrzyń manualnych i automatycznych jest porównywalna.
Zapominamy o standardowych wadach manualnych skrzyń biegów. Niestety nie są one wolne od wad, a naprawy potrafią być równie kosztowne. jak w przypadku automatów. Czego możemy spodziewać się po przekładniach manualnych i na co zwracać uwagę?
Spis treści
Skrzynie manualnie równie awaryjne jak automaty
Produkowane kilkadziesiąt lat temu manualne przekładnie nie musiały przenosić dużych mocy z silników na koła. Po pierwsze jednostki napędowe nie były tak rozwinięte, a po drugie najczęściej nie posiadały turbodoładowania. Ręczne skrzynie biegów, dzięki swojej budowie oraz niewysilonej pracy, jeszcze 20-30 lat temu nie były prawie wcale problematyczne. Bez trudów robiły przebiegi po kilkaset tysięcy kilometrów. Serwis skrzyń polegał głównie na wymianie oleju, sprzęgła oraz ewentualnej regulacji cięgien. Dużo się jednak zmieniło. Pierwszą rzeczą jest malejąca popularność manualnych skrzyń biegów na rzecz automatów. Współczesne automatyczne skrzynie biegów są precyzyjne i szybkie. Producenci coraz bardziej koncentrują się na oferowaniu i promowaniu aut z automatyczną skrzynią, ponieważ stale rośnie ich popularność wśród nabywców. Prze to manualne powoli odchodzą w zapomnienie i przeznacza się mniej środków na ich rozwój. Dodatkowo optymalizacja kosztów produkcji i stosowanie mniej trwałych materiałów, powodują, że manualne skrzynie są niedopracowane oraz awaryjne.
W dodatku na rynku nie ma wiele części zamiennych do automatycznych przekładni, przez co często serwisowanie tych skrzyń i ich naprawa musi odbywać się w drogim ASO.
1. Ciężka praca manualnej skrzyni biegów
Do pierwszych objawów potencjalnej awarii manualnej skrzyni biegów, należy zaliczyć jej utrudnioną pracę. Jest to objaw mający podłoże różnych problemów technicznych. Ciężka zmiana biegów może wiązać się z ubytkiem oleju w skrzyni lub zbyt stary i gęsty olej, który z czasem zmienił swoje właściwości. Trudna praca skrzyni biegów może również wynikać z nieumiejętnego posługiwania się sprzęgłem. Niektórzy z nas, nawet bezwiednie, nie dociskają sprzęgła do końca. To prowadzi do szybszego zużywania się sprzęgła i w efekcie utrudnionej pracy samej skrzyni. Trudności z wbijaniem biegów czasami świadczą również o rozregulowanych cięgnach. Warto sprawdzić linki oraz wymienić olej, zanim wyślemy skrzynię do rozebrania.
2. Zgrzytanie biegów przy wrzucaniu 1 biegu lub wstecznego
Najczęściej zgrzytanie zaczyna się od pierwszego biegu lub podczas wrzucania biegu wstecznego. Często problemy z wbiciem biegu jest zauważalne tylko przy dynamicznej zmianie na wysokich obrotach na wybranym biegu. Przeważanie nie jest to błąd wewnątrz skrzyni i przyczyn należy szukać w linach albo popychaczach. Może to również świadczyć o zużytych synchronizatorach i wtedy problem robi się poważniejszy. Z rozregulowanymi synchronizatorami nie możemy użytkować auta i czeka na kosztowna naprawa. Problem z synchronizatorami można zauważyć np. poprzez wypadanie biegów w czasie jazdy. Skrzynia sama wrzuca luz. Dla kierowcy może to stanowić duży problem, ponieważ w sytuacji niebezpiecznej powinniśmy zawsze móc dysponować mocą, aby przyśpieszyć np. w celu uniknięcia przeszkody.
3. Zużyte poduszki skrzyni biegów
Jeśli podczas dynamicznego przyśpieszania lub hamowania obserwujemy niekontrolowany ruch lewarka do przodu lub do tyłu, możemy przypuszczać, że zużyciu uległy poduszki mocujące skrzynię lub problem leży w popychaczach. Wymiana nie jest kosztowna, ale należy liczyć się z wydatkami rzędu kilkuset złotych.
4. Wycie manualnej skrzyni biegów
Jeśli dochodzi o wycia ze przekładni manualnej, to prawdopodobnie zużyciu uległy koła zębate skrzyni lub łożyska. W ostateczności może dojść nawet do rozerwania skrzyni. W takim wypadku należy rozebrać skrzynię i wymienić zużyte elementy. Naprawa kosztuje ok. 2000zł.
5. Koło dwumasowe
Występowanie koła dwumasowego nie jest zarezerwowane tylko dla aut z silnikiem diesela. We współczesnych samochodach benzynowych z turbodoładowaniem również najczęściej spotkamy koło dwumasowe. Jest to wspaniały wynalazek eliminujący drgania generowane przez silnik. Ale jest to element zużywający się. W zależności od sposoby eksploatacji, koło dwumasowe wymienia się między 50-200 tysięcy przebiegu. Duży wpływ na żywotność dwumasy ma sposób obchodzenia się ze sprzęgłem. W przypadku awarii, koszt wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym to ok 2000zł.