ArtykułyPolecane

Wynajem długoterminowy auta a leasing – porównanie

Wraz z rozpoczęciem 2019 roku nastąpiły duże zmiany na rynku leasingu i wynajmu długoterminowego samochodów osobowych. Interesanci mają obecnie szeroki wachlarz wyboru nowych samochodów zarówno do użytku prywatnego, jak również na rzecz własnej firmy. Dotychczas największą popularnością cieszył się leasing. Jednak z biegiem czasu pojawiła się obok niego konkurencyjna opcja, jaką jest długoterminowy wynajem auta. Ta druga z roku na rok rośnie w siłę i zdobywa coraz więcej zwolenników. Wynika to głównie z faktu, że od niedawna z możliwości wynajmu mogą korzystać nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale również małe firmy. Dla pełnego obrazu obu ewentualności wynajmu, warto obiektywnie porównać formy finansowania i podkreślić, dla kogo poszczególne oferty mogą stać się korzystne.

Czym jest leasing?

Leasing jest to umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy finansującym a korzystającym. Występuje w dwóch odmianach: leasingu operacyjnym i finansowym. W najprostszym ujęciu leasing podobny jest do zakupu na raty. Polega na tym, że firma wynajmująca oddaje daną rzecz nieruchomości bądź – w tym przypadku samochód, do prywatnego użytku klientowi w zamian za comiesięczne opłaty, których wartość powinna zostać określona w umowie. Korzystający ma obowiązek użytkować rzeczy w sposób określony w umowie, a gdy ona tego nie określa – w sposób adekwatny do właściwości i zgodnie z przeznaczeniem danego przedmiotu. Firma wynajmująca ma prawo umieścić w umowie pewne ograniczenia w korzystaniu z samochodu. Osoba wynajmująca nowe auto nie może samodzielnie dokonywać zmian w pojeździe, chyba, że zachodzi takowa potrzeba  wskutek zdarzeń losowych, np. wymiana koła. Po zakończeniu umowy leasingu może dojść do przekazania własności pojazdu, jeśli strony zawarły to w umowie. W polskim systemie prawa umowa leasingu jest regulowana przez Kodeks cywilny. 

Na czym polega wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy stanowi korzystną alternatywę dla zakupu nowego samochodu w ramach leasingu bądź kredytu bankowego. Wynajmem długoterminowym nazywamy wypożyczenie pojazdu na określony w umowie czas, zwykle obejmuje on okres od 1 miesiąca do 5 lat. Podczas trwania umowy najmu osoba, która korzysta z pojazdu nie musi martwić się o wszelkie zadania i koszty związane z eksploatacją pojazdu, gdyż jego właścicielem pozostaje firma wynajmująca. Najemca może dysponować samochodem wedle własnego uznania. Z perspektywy podatkowej, wynajem długoterminowy traktowany jest jako leasing operacyjny, bez konieczności jaką jest wykup pojazdu po wygaśnięciu terminu umowy. Cechą charakterystyczną umowy wynajmu długoterminowego jest wpisanie w nią maksymalnego limitu rocznego przebiegu auta. 

Wejdź tutaj i dowiedz się więcej: https://cylindersi.pl/wynajem-dlugoterminowy/.

Porównanie leasingu i wynajmu długoterminowego

Mówiąc o leasingu na myśl nasuwa się jego tradycyjna forma, czyli comiesięczne finansowanie zakończone zakupem pojazdu po wygaśnięciu umowy. Występuje on w dwóch odmianach – jako operacyjny i finansowy. Ten pierwszy jest jednym z najpopularniejszych rodzajów leasingu. Wyróżnia się prostotą księgowania oraz korzyściami podatkowymi. Koszt uzyskania przychodu stanowi wpłata początkowa i wpłacane raty. Po zakończeniu umowy, korzystający ma możliwość kupna przedmiotu za jego symboliczną wartość, zwykle jest to 1%. Zaś leasing finansowy przypomina bardziej kredyt. Traktowany jest jako dostawa towarów, a co więcej korzystający jest zobowiązany uiścić opłatę VAT według stawki, jaką objęty jest wynajmowany przedmiot. Wynajem długoterminowy pojazdu jest niejako leasingiem operacyjnym. Jednak z tą różnicą, że z dniem zakończenia umowy, osoba wynajmująca nie ma obowiązku kupna pojazdu. W większości przypadków jest on zwracany w nienaruszonym stanie do finansującego. Wynajem długoterminowy może występować w różnych odmianach, np. Full Service Leasingu czy choćby w formie nieznanego dotąd w Polsce “samochody w abonamencie”. Ofertę należy dobrać zgodnie z własnymi spostrzeżeniami, zasobami finansowymi i indywidualnymi wymaganiami. 

Z wykupem czy bez?

W istocie wynajem samochodu bez wykupu staje się niejako leasingiem operacyjnym, jednak w tym przypadku nie dochodzi do ostatecznego kupna przedmiotu. Wraz z dniem wygaśnięcia umowy, osoba wynajmująca jest zobowiązana zwrócić samochód finansującemu. Podczas umowy korzystający spłaca jedynie wartość utraty pojazdu – poza marżą finansującego. Z uwagi na to comiesięczna rata jest zdecydowanie niższa, aniżeli w przypadku leasingu z wykupem. W przypadku wybrania tej drugiej opcji korzystający spłaca każdą kolejną ratę wartość samochodu powiększoną o marżę finansującego. W teorii, korzystający po zakończeniu umowy, ma prawo na zakup przedmiotu, jednak cena pojazdu zbliżona jest do jego wartości rynkowej. Opcja bez wykupu w większości przypadków idzie w parze z usługami dodatkowymi, które oferuje finansujący. Decydując się na nieco większą ratę, osoba wynajmująca może skorzystać z usług takich jak: obsługa serwisowa, wymiana opon, ubezpieczenie, likwidacja szkód, naprawa usterek czy nowy samochód zastępczy. Full Service Leasing stanowi odmianę najmu długoterminowego bez wykupu. Korzystający zobowiązany jest do zapłaty comiesięcznych, stałych rat. Poza kosztem finansowania, ma dostęp do niemal każdych usług dodatkowych, m.in: kosztów przeglądu i ubezpieczenia. Innymi słowy, płacąc jednorazową ratę, nie musi zaprzątać sobie głowy problemami związanymi z obsługą i odpowiednią eksploatacją pojazdu. 

Swoboda ograniczenia w użytkowaniu samochodu

Klient decydujący się na leasing z wykupem niewątpliwie ma większą swobodę związaną z eksploatacją samochodu. Wprawdzie firmy wynajmujące zawierają w umowie pewne ramy i zasady, niemniej jednak to korzystający dysponuje samochodem, tak, jakby był jego właścicielem. W celu wymiany długoterminowej bez wykupu należy bacznie przestrzegać zarządzeń zawartych w umowie. Wskazane jest zwrócić uwagę na wszystkie zapisane w niej informacje. W momencie, gdy samochód będzie zwracany firmie, obowiązują ścisłe procedury, których należy przestrzegać. Mają one związek z m.in: przeglądami technicznymi czy brakiem możliwości modyfikacji bądź tuningu. Zwracany samochód musi być w nienaruszonym stanie, jedynie ze standardowymi śladami użytkowania adekwatnymi do wieku samochodu oraz zwiększony przebieg. To właśnie przebieg ma największe znaczenie, jeśli chodzi o wynajem długoterminowy. Na podstawie deklarowanego rocznego przebiegu, finansujący oblicza wysokość raty. W przypadku, gdy klient przekroczy ustalony limit przebiegu, wiąże się to z dopłatą. Natomiast, gdy najemca nie wykorzysta w pełni określonego limitu, nie może liczyć na zwrot nadpłaty. Większość tradycyjnych firm leasingowych wypożyczających wymaga, aby klient wniósł udział własny – ok. 10-20%, wówczas obie strony mogą przystąpić do sporządzenia umowy. Zaś przy wynajmie długoterminowym wpłata własna zwykle nie jest wymagana. 

Usługi dodatkowe

W przypadku leasingu zazwyczaj do czynienia mamy z samym finansowaniem samochodu. Oczywiście, w niektórych przypadkach klient ma możliwość skorzystania z dodatkowych usług, tj. np. ubezpieczenie czy inne usługi, które są wliczone w comiesięczną ratę. Jednak większość klientów korzysta z usługi samej spłaty. Natomiast wynajem długoterminowy zazwyczaj związany jest z różnorodnymi usługami dodatkowymi. W ratę wliczona jest opłata za serwis mechaniczny oraz wymianę opon (również sezonową). Co więcej, zdecydowana większość firm wynajmujących obliguje do wykupienia takowego pakietu. Statystyki wykazały, iż większość klientów decyduje się na Full Service Leasing, w którym zawarty jest cały pakiet usług dodatkowych. 

Zalety i wady 

Po porównaniu obydwu możliwości okazuje się, że żadna strona nie posiada wad ani zalet. To, co dla jednego korzystającego może okazać się plusem, dla innego będzie minusem. Stąd zdecydowanie lepiej zapoznać się z obiema formami finansowania, a następnie dokonać wyboru, dla kogo lepszym rozwiązaniem będzie leasing, a dla kogo wynajem długoterminowy. W zależności od potrzeb możesz zdecydować się na dowolną formę pozyskania przedmiotu. Ponadto, dla każdego potencjalnego najemcy dostępny jest kalkulator porównujący koszt leasingu operacyjnego i finansowego oraz wynajmu długoterminowego, który umożliwia względne przybliżenie opłat.

Dla kogo leasing?

Leasing to doskonałe rozwiązanie dla osób, które po zakończeniu umowy, chcą nabyć nowy samochód za symboliczną kwotę. Pozwala on na znacznie większą swobodę, niż w przypadku najmu długoterminowego, gdyż nie obowiązują jakiekolwiek ograniczenia związane z przebiegiem. Z uwagi na opłatę wstępną, leasing staje się dostępny w procedurach uproszczonych, np. w przypadku przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność. 

Dla kogo wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy jest przeznaczony dla osób, które cenią sobie wygodę i są gotowi za nią zapłacić. Comiesięczna, stała rata pokrywa wszelkie koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem pojazdu, z wyjątkiem paliwa. Po zakończonej umowie najczęściej następuje zwrot pojazdu firmie wynajmującej. Dzięki temu zostaje wyeliminowany problem poszukiwania nowego nabywcy samochodu, co dla wielu osób okazuje się być dużym udogodnieniem. 

Podsumowanie

Pojęcia leasingu i wynajmu długoterminowego wciąż są często mylone. Jednak między nimi istnieje spora różnica. Najem długoterminowy pojazdu to ciekawa alternatywa dla tradycyjnego leasingu. Jest jednym z nowoczesnych i praktycznych sposobów finansowania pojazdu, który ma bezpośredni wpływ na rozwój Twojego biznesu. Opcja ta wiąże się z szeregiem korzyści oraz różnorakimi udogodnieniami administracyjnymi. Klasyczny leasing również jest często wybierany przez klientów. Za wyborem przemawia w głównej mierze duża oszczędność finansowa i możliwość zakupu samochodu po symbolicznej cenie, wraz z dniem zakończenia umowy. Oferta została opracowana w taki sposób, że mogą skorzystać z niej zarówno osoby fizyczne, jak również spółki i przedsiębiorstwa. Aby wybrać optymalne rozwiązanie, należy koniecznie zapoznać się z poszczególnymi informacjami. 

Wynajem długoterminowy auta a leasing – porównanie
5 (100%) 1 głos[ów]

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Close
Close
Close