Artykuły

O czym pamiętać, oddając samochód po wynajmie długoterminowym?

Wynajem długoterminowy to coraz popularniejsza forma finansowania pojazdów. Kierowcy mogą uzyskać na korzystnych warunkach nowe i dobrze wyposażone auta, które nie byłyby dla nich dostępne w przypadku finansowania za gotówkę lub przy pomocy kredytu. Jednak o czym pamiętać, oddając auto po zakończeniu wynajmu? W jaki sposób przygotować się do zwrotu, aby nie zapłacić kary?

Na co zwrócić uwagę, zwracając samochód po zakończeniu wynajmu długoterminowego?

W trakcie podpisywania umowy wynajmu długoterminowego najemca zazwyczaj otrzymuje od firmy wynajmującej instrukcję dotyczącą zwrotu samochodu przygotowaną przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. W przewodniku tym wskazywane są kluczowe kwestie, obowiązki i przywileje zarówno firmy wynajmującej, jak i najemcy. Wśród obowiązków użytkownika pojazdu wymienia się m.in. poniższe ogólne zasady eksploatacji:

  • zapobieganie pogarszaniu się stanu auta,
  • zabezpieczanie pojazdu przed trwałym działaniem niekorzystnych czynników,
  • dbanie o regularne, zgodne z harmonogramem wpisy w książce serwisowej,
  • użytkowanie samochodu zgodnie z przepisami ruchu drogowego i zgodnie z jego przeznaczeniem,
  • zwrócenie firmie wynajmującej pojazdu kompletnego, z fabrycznym wyposażeniem i w stanie niepogorszonym.

Należy pamiętać, że choć po stronie firmy wynajmującej samochody leży koordynowanie działań serwisowych i naprawczych, to wynajmujący ma obowiązek dostarczenia auta do serwisu zgodnie z warunkami określonymi w umowie dzierżawy. Tak działa również wynajem samochodu w Carsmile.

Poza tym najemca zobligowany jest do pilnowania właściwego prowadzenia książki serwisowej, w tym tego, aby była ona prawidłowo stemplowana i uzupełniana. Podczas zwrotu pojazdu należy pamiętać o przekazaniu kompletu dokumentów – instrukcji obsługi, dowodu, polis ubezpieczeniowych, a także kompletu kluczyków. Za brak któregoś z elementu wyposażenia firma wynajmująca może nałożyć karę finansową.

Szkody komunikacyjne

Jeśli podczas eksploatacji wynajętego pojazdu doszło do szkody komunikacyjnej, użytkownik musi niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu firmę wynajmującą, bowiem w przeciwnym razie mogą pojawić się problemy z uznaniem szkody przez ubezpieczyciela. Wówczas koszty naprawy mogą spocząć na barkach użytkownika pojazdu.

Zużycie ponadnormatywne

Podczas oddawania samochodu firmie wynajmującej właściciel pojazdu może zaliczyć część uszkodzeń nadwozia jako zużycie ponadnormatywne. Normalne jest, że w trakcie kilkuletniej eksploatacji dochodzi do zarysowań, odprysków czy drobnych wgnieceń lakieru nadwozia, niemniej jeśli uszkodzenia te będą nadmierne, wówczas firma wynajmująca może obciążyć najemcę kosztami napraw. Kwestia uszkodzeń ponadnormatywnych dokładnie określana jest w umowie najmu. Przykładowo: firma wynajmująca może dopuścić zarysowania i odpryski lakieru o głębokości, która umożliwia ich usunięcie podczas jednostopniowej polerki lakieru.

Z kolei jeśli rysy lub inne uszkodzenia są na tyle głębokie, że sięgają warstwy zabezpieczenia antykorozyjnego, wówczas zazwyczaj zgodnie z umową dochodzi do uszkodzenia ponadnormatywnego.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button