Artykuły

Dwoje do jazdy, czyli praktycznie o jeździe z pasażerem

Zagadnienie bezpiecznej jazdy z pasażerem wymaga zastosowania odpowiedniego stylu jazdy, jak i przygotowania jednośladu do tego rodzaju podróży. Trasa pokonywana we dwoje powinna być przyjemna zarówno dla kierowcy, jak i „plecaczka”, czyli osoby siedzącej tuż za jego plecami. Strój, wzajemne zaufanie, ale przede wszystkim przygotowanie jednośladu do jazdy, to czynniki, które w tym przypadku mają niebagatelne znaczenie.

Przygotowanie do jazdy w duecie

Jazda bez lub z pasażerem w samochodzie osobowym praktycznie niczym się nie różni. Jednak zupełnie inaczej wygląda sprawa w przypadku jazdy w parze na motocyklu. Osoba prowadząca jednoślad wraz z tą siedzącą tuż za jego plecami powinna stworzyć zgrany duet. Każdy ruch musi być harmonijny i przemyślany, tak aby nie wytrącić motocykla z równowagi. Pasażer powinien balansować ciałem, dzięki czemu prowadzenie maszyny będzie jak najbardziej neutralne. Oprócz tego, warto ustalić kilka gestów, jeśli nie posiadamy zestawu intercomów do wzajemnej komunikacji, dzięki temu unikniemy sytuacji krzyczenia sobie z kasku do kasku.

Za to co dzieje się podczas jazdy jest odpowiedzialny kierowca. Motocyklista ma władzę nad manetką i kierownicą. Jednak należy wziąć pod uwagę także pasażera, który poprzez swoje niedoświadczenie może nieodpowiednio zareagować i spowodować upadek. Z tego powodu warto, aby kierowca przed odpaleniem maszyny przypomniał kilka podstaw pasażerowi oraz poinformował go o swoich przyzwyczajeniach dotyczących stylu jazdy.

Akcesoria motocyklowe dla pasażera

Jeśli jazda we dwójkę na motocyklu przestanie być jednorazową sytuacją, to warto przy tej okazji odpowiednio wyposażyć jednoślad. W pierwszej kolejności należy pomyśleć o stabilnym i pewnym uchwycie dla pasażera, co jest szczególnie istotne w sportowych i sportowo-turystycznych modelach. Tylne rączki nie zawsze dają wystarczający punkt zaczepienia, dlatego przydatny może okazać się uchwyt wykonany przez renomowanego producenta lub oparcie dla pasażera.

Motocykl z pasażerem w zupełnie inny sposób się prowadzi niż podczas jazdy solo. Wiąże się to z kilkoma dodatkowymi kilogramami na tylnych częściach maszyny. Styl prowadzenia jednośladu powinien być bardziej asekuracyjny, gdyż maszyna może gorzej reagować na ruchy kierownicy. Kierowca musi pamiętać o wolniejszym wjeżdżaniu w zakręty oraz zdać sobie sprawę, że balast na tylnym kole spowoduje zmiany w pracy zawieszenia. Z tego powodu przed wyruszeniem w trasę należy skontrolować układ hamulcowy, który powinien cechować się najwyższą skutecznością.

Strój dostosowany do bezpiecznego poruszania się motocyklem we dwoje

Pełen strój motocyklisty to często kosztowna sprawa. Niestety coraz częściej widuje się sytuacje, w których pasażer nie dostosowuje się do wymogów bezpieczeństwa. Brak kombinezonu oraz kasku nie tylko może wiązać się z koniecznością opłacenia mandatu, ale przede wszystkim z poważnymi obrażeniami ciała w momencie upadku. Zanim podejmiemy decyzję o wspólnej jeździe należy wziąć pod uwagę fakt, czy jesteśmy gotów wziąć odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo drugiej osoby.

Podstawą jest wzajemne zaufanie oraz kompletny ubiór na motocykl. Unikajmy kurtek z materiału skóropodobnego, obuwia sportowego czy też krótkich spodenek. Odpowiednio przygotowany do drogi pasażer to także gwarancja zachowania spokoju przez kierowcę. Wówczas nie pozostaje nic innego, jak objęcie kierowcy w pasie lub biodrach przez pasażera i czerpanie radości ze wspólnej jazdy.

Artykuł partnerski

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button