Technika samochodowaArtykuły

Wszystko co musisz wiedzieć o oponach zimowych

Czy w polskich warunkach klimatycznych konieczna jest wymiana opon z letnich na zimowe? Jesteśmy w połowie zimy, więc Ci którzy nie zmienili opon mają idealną okazję do refleksji czy dobrze zrobili. Wg jednych opony letnie są wystarczające, wg innych można zakładać opony całoroczne. Ale większość z nas zakłada pełne zimówki i zastanawia się, czy warto utrzymywać drugi komplet kół.

W Polsce bowiem nie ma odpowiednich regulacji prawnych, które nakazywałyby jazdę na oponach zimowych w okresie jesienno-zimowym. Jednakże w wielu krajach Unii Europejskiej istnieje obowiązek jazdy z oponami zimowymi. W Polsce były przymiarki do wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych, ale zostały one porzucone i dziś wiemy, że nie ma szans na wprowadzenie bezwzględnego obowiązku jazdy na oponach zimowych.

Świadomy kierowca, który dba o swoje zdrowie, jakość podróżowania oraz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego wie, że tylko pełne zimówki sprawdzają się w Polsce podczas mrozów, opadów śniegu i zalegającego błota pośniegowego.

Nie ma opon, które równie komfortowo zachowują się na suchej nawierzchni w temperaturze +30 stopni Celsjusza i przy -10 stopniowym mrozie. jest to niemożliwe ze względu chociażby na chemiczny skład gumy oraz samą konstrukcję bieżnika opony.

Wybór bieżnika opony zimowej

Decydując się na zmianę opon letnich na zimowe, stajemy przed dość trudnym wyborem producenta opon oraz modelu opony. Jeśli zdecydujemy się na opony budżetowe lub klasę premium, to i tak pozostaje nam do wyboru oferta co najmniej kilku producentów i kilkudziesięciu modeli do wyboru. Istotne w naszym wyborze będzie to, w jakim terenie będzie użytkować samochód. Jeśli będziemy poruszać się głównie po autostradach oraz w trasie, gdzie drogi są regularnie odśnieżane, to naturalnym wyborem będzie opona zimowa z bieżnikiem, który będzie posiadał krawędzie wzdłuż swojej długości (przypominający bieżnik jak w letniej oponie). To poprawi przyczepność przy jeździe na wprost.

Jeśli będziemy jeździć po drogach rzadko odśnieżanych, w górach albo w terenie, to lepszym rozwiązań będzie bieżnik „w jodełkę”, gdzie odprowadzanie śniegu będzie efektywniejsze. Opony tego typu mocniej wgryzają się w śnieg i powodują, że auto jest bardziej przyczepny i łatwiej wyjechać z zaspy i kopnego śniegu.

Oczywiście wybierając oponę zimową, musimy pamiętać o właściwym doborze rozmiaru opony. Zalecany rozmiar jest zawsze podawany przez producenta samochodu. Informacje może znaleźć w instrukcji pojazdu oraz często na naklejce fabrycznej, która powinna znajdować się we wnęce drzwi kierowcy.

2 czy 4 opony zimowe?

Część kierowców nie decyduje się na zakup 4 opon zimowych. Kupowane są tylko 2 zimówki i zakładane na oś napędową pojazdu. A że większość samochodów jest przednionapędowa, to zimówki lądują z przodu. Tymczasem wszyscy specjaliści zajmujący się doskonaleniem techniki jazdy mówią jednogłośnie: Lepsze opony montujemy zawsze na tył. Od tej reguły nie ma wyjątków. Błędnik u człowieka jest skonstruowany w ten sposób, że jeśli dojdzie do uślizgu przedniej osi, impuls do mózgu zostanie przekazany szybko i będzie w stanie szybko zareagować. Natomiast jeśli stracimy kontrolę na tyłem pojazdu, to prawdopodobnie dowiemy się o tym o wiele za późno i nie będziemy mieli już czasu na opanowanie samochodu.
Jeśli jesteśmy zmuszeniu do zakupu 2 opon zimowych, to w aucie przednionapędowym nie uzyskamy satysfakcjonującego efektu. Jeśli mamy auto tylnonapędowe, to pozostawienie opon letniej z przodu, czyli na kołach które są skrętne, też nie jest najlepszym pomysłem. Z powyższego wynika, że 2 opony zimowe, to pozorna oszczędność i proszenie się o kłopoty. Zawsze kupujemy komplet 4 opon.

Głębokość bieżnika

Prawo polskie mówi wprost o minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6mm. Ta zasada sprawdza się może w przypadku opon letnich, ale w przypadku opony zimowej już przy 4mm bieżnika, odprowadzane jest znacznie mniej śniegu czy błota pośniegowego niż w przypadku nowej opony. Wiedzą o tym producenci opon i podczas kiedy nowe opona letnie na 7-8mm bieżnika, opony zimowe posiadają 9-10mm, a czasami nawet 11mm głębokości bieżnika w nowej oponie.

Kiedy zmieniamy opony letnie na zimowe

W Polsce temperatura jest zmienna w okresie jesiennym Kiedy już nam się wydaje, że nadchodzi zima, nagle się rozpogadza i mamy 2-3 tygodnie złotej jesieni z temperaturą po 20 stopni Celsjusza. Kiedy zatem zmieniać opony. Wielu z nas robi to wraz z nadejściem mrozów a nawet pierwszego śniegu. W mojej ocenie jest na to już za późno. Zalecany okres zmian opon jest wtedy, kiedy średnia dobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Czyli możemy przyjąć, że nocami może już dochodzić do lekkich przymrozków, ale za dnia jest relatywnie ciepło.

Zmieniając koła należy dokręcić je kluczem dynanometrycznym oraz sprawdzić stan dokręcenia po przejechaniu dystansu ok 50-100 kilometrów. Powinniśmy zadbać też o częste regulowanie ciśnienia w oponach. Wraz ze zmianą temperatury na zewnątrz, zmienia się ciśnienie wewnątrz opony.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również
Close
Back to top button