Technika samochodowaArtykuły

Jak jeździć, by sprzęgło posłużyło nam maksymalnie długo?

Wymiana sprzęgła to spore koszty i dużo pracy. Dlatego też gdy taka operacja zostanie już w naszym aucie przeprowadzona, chcemy by nowe sprzęgło posłużyło jak najdłużej. To będzie możliwe tylko wtedy, jeśli wprowadzimy do naszego stylu jazdy pewne zmiany. Poniżej przedstawiliśmy krótki poradnik na ten temat, do którego lektury serdecznie zapraszamy zarówno kierowców młodych jak i tych, którzy mają już pewne doświadczenie za kierownicą.

Likwidujemy złe nawyki związane ze sprzęgłem

Zaczniemy od porad dla kierowców z doświadczeniem. U nich często pojawiają się nieprawidłowe nawyki, które mogą doprowadzić do przyspieszonego zużywania się mechanizmy sprzęgła. Są nimi przede wszystkim:

Trzymanie nogi na pedale sprzęgła

Każdy samochód posiada po lewej stronie od pedałów specjalny podnóżek, na którym powinniśmy trzymać stopę zawsze wtedy, gdy nie potrzebujemy naciskać sprzęgła. Niestety niektórzy kierowcy nie robią tego, natomiast ich stopa spoczywa na samym pedale, wywierając lekki nacisk. W nowoczesnych autach, gdzie mamy hydrauliczny system sterowania sprzęgłem, nawet taka lekka siła może powodować niewielki poślizg tarczy sprzęgła. Ta będzie się intensywnie ścierać i rozgrzewać, co doprowadzi do szybkiego zniszczenia okładzin ciernych. Sprzęgło szybko zacznie się ślizgać i konieczna będzie kolejna wymiana.

Jazda „na luzie” lub/i „na sprzęgle”

Ogromna ilość starszych kierowców wypracowała sobie metodę prowadzenia samochodu, która polega na wrzucaniu luzu zawsze wtedy, gdy silnik nie musi napędzać auta. Inni przyjęli jeszcze gorszą technikę, gdzie zamiast wrzucać na luz po prostu trzymają pedał sprzęgła cały czas wciśnięty. Oprócz tego, że powoduje to zwiększone zużycie paliwa i hamulców (brak hamowania silnikiem) oraz może wpłynąć niekorzystnie na bezpieczeństwo, wywiera także bardzo negatywny wpływ na samo sprzęgło. Łożysko oporowe cały czas napiera z pełną siłą na docisk, co powoduje jego przyspieszone zużycie. Sam docisk również jest non stop obciążony, co przyspiesza degradację jego sprężyn.

Kłopoty młodego kierowcy

Tym razem przedstawiamy kilka rad dla osób młodych, które dopiero co zdały prawo jazdy. Oprócz tego, że należy się bardzo pilnować, by nie wykształcić u siebie złych nawyków, które opisaliśmy wyżej, trzeba też zwrócić uwagę na inne rzeczy. Przede wszystkim dobrze jest poćwiczyć ruszanie i zmianę biegów. Należy zapamiętać, aby:

  • zawsze wciskać pedał sprzęgła do samego końca przy zmianie biegu
  • nigdy nie jeździć na tzw. „półsprzęgle”, robimy to wyłącznie przy ruszaniu lub powolnym manewrowaniu na parkingu
  • ruszać zawsze z pierwszego biegu, nigdy z wyższych przełożeń
  • wyrównać obroty silnika i kół po zmianie biegu, przed odpuszczeniem sprzęgła
  • absolutnie unikać ruszania z piskiem opon i agresywnej jazdy w rajdowym stylu

Niektóre z powyższych reguł i czynności wymagają nieco praktyki za kierownicą, by opanować je w 100%. Mowa na przykład o płynnym ruszaniu i zmianie biegów bez szarpnięć. Jednak jak wiemy, prawie każdy młody kierowca lubi szybą i agresywną jazdę, ale jeśli nie chce musieć szybko wymieniać sprzęgła w swoim samochodzie, powinien mocno starać się nad sobą panować. Ruszanie z piskiem opon czy palenie gumy to coś, co absolutnie nie wchodzi w rachubę.

Dowiedz się więcej o tarczy sprzęgła: https://www.sprzegla24.pl/blog/07/tarcze-sprzegla-cena-wymiany/

Mamy nadzieję, że nasz krótki poradnik przedstawił w sposób przejrzysty najważniejsze reguły, jakie powinniśmy stosować za kółkiem, by nasze sprzęgło wytrzymało jak najdłuższy przebieg. Najważniejsze to pilnować swoich nawyków i starać się eliminować te złe, a także szybko nauczyć się płynnej jazdy i nie jeździć nadmiernie agresywnie.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button