Artykuły

Ford Mondeo – klasa średnia z wyższej półki?

W 1993 roku, po zakończeniu produkcji Forda Scorpio, amerykański producent potrzebował nowego flagowego modelu. Wtedy właśnie powstało Mondeo, czyli szybko doceniony przez klientów pojazd klasy średniej. Od 2014 roku nabyć możemy najnowszą generację tego auta czyli Mondeo Mk5. Co warto o nim wiedzieć i, czy można powiedzieć, że ten Ford to prawdziwa klasa średnia z wyższej półki?

Prawie Aston Martin

Czwarta generacja Forda Mondeo oznaczona jako Mk5 produkowana jest nieprzerwanie od 2014 roku (z liftingiem w 2019) w trzech wersjach nadwozia: sedan, liftback i kombi (chociaż różnica pomiędzy dwoma pierwszymi jest znikoma). Napęd hybrydowy jednak znalazł się wyłącznie w wersji sedan. W Stanach Zjednoczonych auto sprzedawane jest jako Ford Fusion od 2012 roku, ale niedostępne w kombi.

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy w przypadku Mondeo Mk5 jest jego wygląd. Nie jest to kolejny nudny rodzinny pojazd. Jego stylistyka jest odważna, dość agresywna i przez wielu porównywana między innymi do Astona Martina, a także również należącego do Forda, Mustanga. Dla wielu osób to właśnie nietuzinkowy design jest aspektem, przez który warto wybrać Mondeo.

Mondeo Mk5 – co na plus?

Na pewno do większych zalet tego modelu można zaliczyć prowadzenie. Zawieszenie, na które składają się klasyczne kolumny MacPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu projektowano z myślą o komforcie. Na pochwałę zasługują także opcjonalne adaptacyjne amortyzatory, które sporo wnoszą na plus podczas jazdy.

Najbardziej istotnym dla wielu osób plusem będzie trwałość elementów mechanicznych. Bo o ile elektryka bywa zdradliwa (a w najlepiej wyposażonych wersjach jest jej sporo…), o tyle elementy mechaniczne Mondeo należą do trwałych i mało awaryjnych. Oczywiście zdarzają się drobne usterki, ale nie powinno to zniechęcać do zakupu.

Dla fanów nowoczesnych rozwiązań – atutem bogatszych wariantów wyposażenia na pewno będzie mnogość nowych rozwiązań nie odstająca nawet od marek premium.

Jakie silniki warto brać pod uwagę przy zakupie Mondeo Mk5?

Do 2019 roku Mondeo oferowało aż 12 jednostek napędowych, jednak większą popularnością cieszyły się trzy:

  • 1.5 EcoBoost w wersji 160 KM to benzynowa jednostka oferująca rozsądne spalanie (około 8 litrów na 100 km) i wystarczające do codziennej jazdy osiągi
  • 2.0 TDCi w wersjach 150 i 180 KM to natomiast żwawe jednostki ze spalaniem w okolicach 6,5-7 litrów na 100 km

Oprócz tych trzech najczęściej spotykanych, Ford wyposażał swój flagowy model w 125-konny, litrowy EcoBoost, a także 2-litrowe EcoBoosty o mocy 203, lub 240 koni. Ten pierwszy silnik dla większości użytkowników jest po prostu za mały, a dwulitrowy benzyniak co prawda daje sporo radości z jazdy, ale wymaga również pogodzenia się ze średnim spalaniem na poziomie 10-11 litrów. Z silników wysokoprężnych można wymienić znane już fanom Forda 1.5 TDCi 120 KM (od 2015), 1.6 TDCi 115 KM (do 2015), a także całkiem ciekawe 2.0 TDCi Bi-Turbo 210 KM.

Do dyspozycji jest również 187-konna hybryda bazująca na benzynowym 2.0 (oferowana wyłącznie w sedanie) nie jest często spotykana, ale jest to rozwiązanie zapożyczone od Toyoty, a więc sprawdzone i dobrze oceniane.

W Mondeo Mk5 po lifcie z 2019 roku paleta silnikowa została znacznie obcięta i oferuje wyłącznie benzynowy 1.5 EcoBoost 165KM, wysokoprężny 2.0 EcoBlue 120, 150, albo 190 KM oraz w wersji sedan ten sam napęd hybrydowy 187 KM.

Wyposażenie Forda Mondeo Mk5

Pakiety wyposażenia, jakie możemy wyróżnić w przypadku Forda Mondeo czwartej generacji to:

  • Ambiente – oferuje klimatyzację manualną, radio MP3/CD, elektryczne sterowanie przednich szyb, elektrycznie składane i grzane lusterka.
  • Trend – dodatkowo wyposażony w radio MP3/CD z 8″ ekranem dotykowym, podgrzewaną przednią szybę, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, automatyczne reflektory, dwustrefową klimatyzację automatyczną z nawiewem na drugi rząd siedzeń, cztery elektryczne szyby i funkcję doświetlania zakrętów.
  • Edition – zawiera to co Trend, a ponadto: system nawigacji satelitarnej, reflektory Ford Dynamic LED, tempomat, podgrzewane przednie fotele, przyciemnione tylne szyby.

Zdecydowanie bogatszymi wariantami są natomiast:

  • Titanium – oferuje to co wersja Trend, a dodatkowo asystenta parkowania, 17″ alufelgi, otwieranie bezkluczykowe ze zdalnym odpalaniem, nastrojowe oświetlenie wnętrza, przednie sportowe fotele oraz 10″ wyświetlacz pomiędzy zegarami.
  • ST-Line X – ponownie jest to wersja Trend wzbogacona o większość elementów Titanium, a także sportowe zawieszenie, wystrój wnętrza w stylu ST-Line, a także nakładki na progi.

Niestety decydując się na egzemplarz używany, z racji na ogromną popularność jako auto flotowe, trzeba się nieco naszukać, aby znaleźć modele z bogatszym wyposażeniem, a na obecne standardy i cenę Mondeo, pakiet Ambiente jest nieco zbyt ubogi.

Koszty eksploatacji Mondeo Mk5

Kwoty potrzebne na utrzymanie flagowego modelu Forda raczej nie są przesadnie wysokie na tle konkurencyjnych aut, szczególnie, że odpowiednio zadbane Mondeo będzie raczej bezawaryjne. Jeśli jednak już się zepsuje, niska dostępność części zamiennych może skutkować dość kosztownymi naprawami z wykorzystaniem oryginalnych elementów. Oczywiście wyjątkowo portfel zaboli w przypadku awarii najlepiej wyposażonych wersji pełnych czujników, kamer i innych elementów elektroniki.

Wymiana rozrządu w silniku wysokoprężnym to koszt rzędu 1200-1400 zł, jednak zaskoczeniem może być nawet nieco wyższa cena w przypadku półtoralitrowego benzyniaka EcoBoost.

Wymiana oleju – oryginalny zestaw Forda (6 L oleju plus filtry) to koszt 400 zł, a komplet klocków hamulcowych kosztuje do około 200-300 zł. Opony to w zależności od felg oferowanych w danym wariancie wyposażenia albo 215/60 R16, albo 225/45 R17, a ich koszt to kolejno 350-400 zł i 400-550 zł od sztuki.

Najczęstsze usterki

Model ten nie należy do bardzo awaryjnych. Jeśli można by się czegoś doczepić to najsłabszym elementem Mondeo jest elektryka. Pojawiają się drobne błędy elementów takich jak układ klimatyzacji na którego regulacje użytkownicy narzekają najczęściej. Rzadziej pojawiają się problemy z hamulcem postojowym, albo systemem bezkluczykowym.

Czy Mondeo to samochód klasy średniej z wyższej półki? Zdecydowanie tak. Nie wyróżnia się on specjalnie jakością wykonania czy osiągami na tle konkurencji w postaci Mazdy 6, Passata czy Peugeota 508, jednak oferuje całkiem porządne wyposażenie za rozsądne pieniądze, prowadzi się naprawdę dobrze, a do tego nie można go uznać za auta awaryjne. Całość podbija tylko nietuzinkowy design, który nawet po 7 latach od premiery modelu wygląda nadal bardzo dobrze!

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button