Artykuły

Dylemat między sposobami finansowania floty – jakie są wady i zalety poszczególnych wariantów?

Dla wielu firm floty samochodowe są głównym źródłem dochodów i podstawą funkcjonowania. Niemniej posiadanie jej na własność jest kosztownym przedsięwzięciem.

Dlatego wiele przedsiębiorstw decyduje się na leasing, co również przynosi wiele benefitów. Istnieje kilka innych sposobów finansowania floty, a dziś zajmiemy się ich zarówno mocniejszymi, jak i słabszymi stronami.

Leasing

Mowa tu o wariancie najczęściej wybieranym przedsiębiorstwa działające na dużą skalę. Pozostałe rzadziej m.in. dlatego, że koszt miesięcznych rat jest zwykle zbyt duży. Główną zaletą długoterminowych umów najmu jest pomoc w załatwianiu spraw administracyjnych danej firmy. Łatwiej jest również rozwiązywać problemy związane z przeglądami technicznym i konserwacją pojazdów.

Istnieją dwa rodzaje leasingu: leasing finansowy i leasing operacyjny. Główną różnicą między nimi jest przedmiot umowy najmu. W przypadku leasingu finansowego przedmiot umowy (pojazd samochodowy) jest aktywem beneficjenta. Zwykle pod koniec umowy firma kupi pojazd, ponieważ firma leasingowa nie skorzysta już na nim. Umowa leasingu operacyjnego obejmuje czasowe oddanie przedmiotu umowy.

Wynajem długoterminowy

Pod pojęciem wynajmu długoterminowego kryje się tak naprawdę leasing uwzględniający rozbudowaną ofertę, uwzględniająca, chociażby zwolnienia z podatku VAT. Ponadto firma, u której został zamówiony wynajem, odpowiada również za kontrole techniczne, awarie, odsprzedaż pojazdów i kontrolę kosztów paliwa.

Pożyczka na zakup

Zdecydowaną zaletą pożyczek jest to, że są one powszechnie dostępne. Kiedy firma odczuje potrzebę posiadania i utrzymania własnych wozów, pożyczka pieniężna pomoże ją spełnić. Dochodzi też do sytuacji, w których dani przedsiębiorcy zapewniają sponsoring finansowany danym instytucjom bankowym i markom samochodów. Wymagania banku wobec przedsiębiorców przy podpisywaniu umów tyczą się uiszczenia kosztów ubezpieczenia i tych prowizyjnych.

Podsumowanie

Każdy z wyżej wymienionych wariantów sprawdzi się w przypadku różnych grup konsumenckich i posiadanych przez nie działalności gospodarczych. Niemniej wszystkie łączy jedno – niezależnie od formy finansowania floty, każda powinna mieć zaimplementowany monitoring GPS Verizon Connect, aby mogła funkcjonować w pełni efektywnie.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button