Technika samochodowaTechnika silnikowa

Co to jest sprzęgło hydrokinetyczne?

Co to jest sprzęgło hydrokinetyczne? Jak funkcjonuje i jaka jest zasada działania sprzęgła hydrokinetycznego? Informacje na ten temat znajdziesz w niniejszym artykule. 

Czy sprzęgło hydrokinetyczne w Twoim samochodzie uległo awarii? Zastanawiasz się, czy warto je naprawiać? Jeśli tak, to jakie są zalety naprawionego i zregenerowanego komponentu? Na powyższe pytania odpowiadamy w dzisiejszym wpisie. Zanim jednak do tego przyjdziemy, przypomnijmy, czym jest sprzęgło hydrokinetyczne i jaka jest jego zasada działania.

Co to jest sprzęgło hydrokinetyczne?

Standardowe sprzęgło hydrokinetyczne to rodzaj sprzęgła, w którym obrotowy ruch z części czynnej na bierną przenoszony jest przez ciecz. Z reguły w takim systemie wykorzystuje się olej, wodę lub odpowiednią emulsję. Sprzęgła hydrokinetyczne dzieli się na modele o stałym lub zmiennym wypełnieniu. Do funkcji komponentów tego rodzaju zalicza się zabezpieczenie przed przeciążeniem, gwarancję łagodnego rozruchu, tłumienie drgań obrotowego momentu czy zmniejszenie uderzeń również momentu obrotowego.

Sprzęgła hydrokinetyczne nazywane jest również zamiennikiem momentu. Takie rozwiązanie wykorzystuje się między innymi w samochodach w celu odłączania na chwilę silnika od układu przeniesienia napędu. Sprzęgło hydrokinetyczne w pojazdach służy także do rozdzielania obrotowego momentu między osie samochodu. Nie w każdych autach używa się sprzęgła hydrokinetyczne. Rozwiązanie tego rodzaju pracuje głównie w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Przy manualnej skrzyni montuje się sprzęgła mechaniczne – cierne.

Jak działają sprzęgła hydrokinetyczne w aucie z automatyczną skrzynią biegów?

Sprzęgła hydrokinetyczne są najważniejszą częścią każdego samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Zadaniem tego rodzaju elementu jest sprawne i płynne przenoszenie momentu obrotowego z części czynnej na bierną. Ponadto sprzęgło hydrokinetyczne pozwala nie tylko na płynną jazdę, ale i zwiększenie jej dynamiki. Jeśli masz uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne, koniecznie napraw je i zregeneruj. Dzięki temu w dalszym ciągu będziesz mógł cieszyć się sprawną pracą sprzęgła i skrzyni biegów.

Sprzęgła hydrokinetyczne – zalety regeneracji i naprawy

Czy podczas jazdy samochodem czujesz drżenia i wibracje w trakcie przyspieszania? A może pojazd szarpie i faluje przy zmianie biegów? Zauważyłeś większe zużycie paliwa czy zmienne obroty? Jest spora szansa, że sprzęgło hydrokinetyczne uległo awarii. Do objawów uszkodzonego sprzęgła hydrokinetycznego zalicza się także przegrzewanie się skrzyni biegów czy szumy oraz hałasy, które towarzyszą podczas zwiększania obrotów oraz ruszania. Nie lekceważ tych objawów, tylko koniecznie skorzystaj z pomocy fachowca w celu naprawienia i zregenerowania sprzęgła hydrokinetycznego.

Jakie są zalety naprawy i regeneracji? Przede wszystkim naprawione sprzęgło hydrokinetyczne zwiększa żywotność wału sprzęgłowego, wału karbowego oraz samego sprzęgła. Ponadto odpowiada nie tylko za uzyskanie łagodnego rozruchu silnika czy cichą pracę jednostki napędowej, ale także za skuteczne tłumienie drgań obrotowego momentu. Zapewnia również płynne przenoszenie tego momentu, który generuje silnik. Sprzęgło hydrokinetyczne składa się z pompy i turbiny, ale warto zainteresować się tym, jak działa cała przekładnia hydrokinetyczna, szczególnie jeżeli ktoś zaobserwował spadek osiągów samochodu. Na szczęście możliwa jest regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego, co pozwala obniżyć koszty naprawy.

Jeżeli nie wiesz, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla posiadanej automatycznej skrzyni biegów lub co ma wpływ na przenoszenia momentu obrotowego i całą skrzynię biegów, doświadczony mechanik na pewno wytłumaczy, jak działa sprzęgło hydrokinetyczne, które pracuje inaczej niż sprzęgło cierne stosowane przed wałem korbowym.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button