Artykuły

SUV czy hatchback – porównanie modeli nadwozia

Wybór typu nadwozia to jeden z najważniejszych elementów, które należy brać pod uwagę przy zakupie samochodu. Zależy od niego wiele aspektów wpływających na codzienne użytkowanie pojazdu. Współczesny rynek motoryzacyjny oferuje nam wiele możliwości – od małych i kompaktowych hatchbacków aż po przestronne i ładowne SUV-y. Które z rozwiązań będzie lepiej odpowiadać na nasze potrzeby?

Typ nadwozia – co brać pod uwagę przy wyborze?

W dzisiejszych czasach zakup auta to nie problem. Można go sfinansować na wiele różnych sposobów, np. korzystając z kredytu samochodowego. Dziś klienci większą wagę przykładają do możliwości i parametrów wybranych pojazdów.

Nadwozie stanowi wyjątkowy element w konstrukcji każdego samochodu. Z jednej strony odpowiada za jego wygląd – decyduje o smukłości sylwetki i sprawia, że dane auto podoba nam się lub też nie. Ponadto odpowiada także za możliwości pojazdu – jego pojemność pod względem pasażerów, ładowność bagażnika, a nawet zwrotność. Wreszcie to także bezpieczeństwo i wygoda prowadzenia w każdych warunkach.

SUV czy hatchback – co sprawdzi się lepiej?

Wybór pomiędzy SUV-em i hatchbackiem to decyzja pomiędzy skrajnymi możliwościami, jednak dzięki niej łatwiej będzie nam określić, czego oczekujemy od wybranego modelu. Przyjrzyjmy się więc bliżej zaletom i wadom, jakie mogą płynąć z wyboru jednego z tych rozwiązań.

Hatchback

Hatchbacki to samochody z dwubryłowym nadwoziem zakończonym pionową klapą z tyłu. Producenci oferują pojazdy w różnych rozmiarach, jednak powszechnie uznaje się je za auta kompaktowe z ograniczoną ilością miejsca. W zależności od potrzeb tego typu samochody znajdziemy zarówno w wersjach 3, jak i 5-drzwiowej. Hatchbacki często oferują także mniejsza pojemność silnika, co przekłada się na niskie koszty eksploatacji.

Ogromną zaletą hatchbacków jest ich dostosowanie do warunków panujących na miejskich drogach. Krótkie samochody doskonale sprawdzają się na zatłoczonych ulicach. Przede wszystkim są o wiele bardziej zwrotne, co pozwala na sprawniejsze wykonywanie określonych manewrów. Ponadto jego długość ułatwia znalezienie miejsca parkingowego np. pod zatłoczonymi centrami handlowymi.

Oczywiście takie możliwości są okupione ograniczoną pojemnością bagażnika. By móc zaoferować klientom jak najbardziej przestronne wnętrze, projektanci zmuszeni są do zmniejszenia przestrzeni bagażowej oraz silnikowej.

SUV

SUV-y to stosunkowo nowy produkt na europejskim rynku motoryzacyjnym. Ich nazwa pochodzi od angielskiego skrótu Sport Utility Vehicle i ze względu na swój charakter szybko stały się synonimem luksusu przystępnym dla przeciętnego Kowalskiego.

Ich podstawową zaletą jest wysokie zawieszenie, często wspierane także napędem 4×4. Dzięki temu samochód doskonale spisuje się na nieregularnej nawierzchni, ale jednocześnie dobrze odnajduje się w środowisku miejskim. Wysoki prześwit pozwala bez problemu pokonywać miejskie przeszkody – wysokie krawężniki, kocie łby, tory oraz progi zwalniające.

SUV-y to także samochody niezwykle wygodne – spodobają się nie tylko miłośnikom mocnych wrażeń, ale także rodzicom. Duży bagażnik pozwala nie tylko na przewiezienie większych zakupów, ale również transport rowerów, mebli, wózków dziecięcych i innych sprzętów o większych gabarytach.

Niestety, z ich rozmiarem wiąże się także ich największy minus – choć doskonale sprawdzają się na asfalcie, zdecydowanie trudniej poruszać się nimi np. na parkingach. Duży samochód to także większy silnik, a co za tym idzie więcej paliwa i wyższe koszty utrzymania.

Samochód na kredyt – nowy oraz używany?

Niezależnie od tego, na który z samochodów się zdecydujesz, podczas zakupu możesz skorzystać z kredytu samochodowego oferowanego przez Santander Consumer Bank – bank od kredytów. Takie rozwiązanie pozwala na zakup zarówno auta nowego, jak i używanego. Dzięki minimum formalności decyzję kredytową otrzymasz już w 30 minut. Spłatę możesz rozłożyć nawet na okres 96 miesięcy.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button