Artykuły

Jakie są rodzaje bieżników opon samochodowych?

Wybór właściwych opon samochodowych to niełatwa sztuka, szczególnie na sezon zimowy. Oprócz właściwego rozmiaru, niezmiernie ważne jest dobranie właściwego do warunków bieżnika opon. To właśnie ten element w dużej mierze odpowiada za osiągi opony, a więc także za bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Bieżnik opon – z jakich elementów się składa?

Przyglądając się różnym modelom opon da się zauważyć, że każda z nich posiada wyróżniający się wzór bieżnika. Jest to unikalna konstrukcja, która odpowiada nie tylko za przenoszenie mocy samochodu na nawierzchnię, ale też za poprawę przyczepności i innych parametrów jezdnych.

Chcąc dobrać właściwe do swoich potrzeb ogumienie, warto najpierw przyjrzeć się z jakich elementów składa się bieżnik opon. Pomoże to lepiej zrozumieć w jaki sposób działa bieżnik oraz jak lepiej dopasować go do indywidualnych wymagań.

Bez znaczenia czy posiadasz opony Barum, Continental, Hankook czy inne – ta wiedza może przydać się każdemu kierowcy! Nie ma znaczenia czy Twoje opony pochodzą z klasy ekonomicznej czy premium.

Bieżnik każdej opony posiada cztery główne części

  • Bloki bieżnika – to podniesione, oddzielone segmenty opony, które stykają się z nawierzchnią;
  • żebra – to podwyższone elementy opony, które są złożone z bloków bieżnika;
  • lamele – to małe, podłużne szczeliny (nacięcia) umiejscowione na blokach bieżnika;
  • rowki – głębsze kanały biegnące wzdłużnie i poprzecznie na powierzchni opony.

Rodzaje bieżników opon samochodowych

Do najbardziej popularnych i powszechnie stosowanych rodzajów bieżników opon należą trzy rodzaje: bieżnik asymetryczny, kierunkowy oraz symetryczny.

Każdy z powyższych determinuje nieco inny układ elementów bieżnika, zapewniając tym samym inne korzyści. Warto więc pamiętać, że rodzaj bieżnika opon samochodowych należy dobierać zgodnie z warunkami pogodowymi oraz własnym stylem jazdy.

Jest to szczególnie ważne w sezonie zimowym, gdy stan dróg ulega pogorszeniu, a ogólne warunki pogodowe niosą ze sobą więcej zagrożeń dla kierowcy. Najważniejsze jest bezpieczeństwo jazdy, a właściwie dobrany rodzaj bieżnika opon zimowych pomoże nam je zwiększyć.

Niektóre rodzaje bieżników lepiej sprawdzą się podczas dalekich tras w środku surowej zimy, inne natomiast do spokojnej przejażdżki po miejskich drogach. Przyjrzyjmy się charakterystyce i najważniejszym cechom każdego z popularnych rodzajów bieżnika.

Bieżnik asymetryczny w oponach

Jest to najnowszy i uznawany za najbardziej zaawansowany typ bieżnika opon samochodowych. Charakteryzuje się tym, że jego rzeźba i ułożenie lameli jest różne na zewnętrznej i wewnętrznej stronie.

Wewnętrzna strona bieżników asymetrycznych jest zazwyczaj zaprojektowana w celu sprawnego odprowadzania wody spod czoła opony. Zewnętrzna natomiast odpowiada za bezpieczeństwo i stabilność podczas pokonywania zakrętów oraz jazdy na suchej nawierzchni.

Spośród licznych zalet takiego rozwiązania należy wymienić wysoki poziom bezpieczeństwa, komfortową jazdę oraz bardzo dobrą trakcję, nawet przy rozwijaniu wysokich prędkości.

Bieżniki asymetryczne nie są pozbawione wad – charakteryzuje je dość wysoka cena oraz nieco bardziej problematyczny montaż.

Wielu właścicieli pojazdów decyduje się jednak na zakup do samochodów klasy średniej i wyższej, by uzyskać możliwie najlepsze osiągi podczas jazdy. Takie rozwiązanie to z pewnością najlepsze opony dla kierowców, którzy cenią sobie uniwersalne przygotowanie na każde warunki pogodowe.

Bieżnik kierunkowy w oponach

Kierunkowy wzór bieżnika cechują bardzo dobre właściwości użytkowe, szczególnie jeśli chodzi o jazdę na mokrej nawierzchni. Składa się najczęściej z klocków ułożonych w kształcie litery „V”, względem osi symetrii, jaką jest czoło opony.

Do zalet bieżników kierunkowych należy przede wszystkim wysoka sprawność w odprowadzaniu wody i błota z powierzchni styku. Takie rozwiązanie nadaje podróży na mokrej drodze pewności oraz lepiej chroni samochód przed poślizgiem, czy też zjawiskiem aquaplaningu – nawet przy wyższych prędkościach.

Warto pamiętać, że opony z bieżnikiem kierunkowym wymagają montażu zgodnie z kierunkiem jazdy.

W taki wzór bieżnika często wyposażane są opony zimowe. Rozwiązanie to, ze względu na wysokie osiągi nawet na ośnieżonej drodze jest polecane kierowcom, którzy oczekują dobrej przyczepności podczas jazdy w deszczu oraz zimowych warunkach.

Bieżnik symetryczny w oponach

Symetryczny rodzaj bieżnika opon posiada najdłuższą tradycję w branży oponiarskiej. Jest także uznawany za najmniej zaawansowany. Nie oznacza to, że nie posiada zalet!

Charakterystycznym wzorem bieżników symetrycznych jest jednolity wzór i ułożenie elementów na całej powierzchni opony. Niewątpliwym plusem takiego rozwiązania jest fakt, że opony symetryczne można dowolnie zakładać oraz rotować, ponieważ obie części wzoru bieżnika są identyczne.

Pomimo przeciętnych osiągów, zaletami bieżnika o symetrycznym wzorze jest niższy poziom generowanego hałasu, stosunkowo wysoka wytrzymałość na zużycie oraz niska cena zakupu.

Takie opony to bardzo dobre rozwiązanie dla kierowców poruszających się głównie po lekkich, miejskich trasach, ceniących sobie przede wszystkim oszczędną eksploatację.

Jaki bieżnik na zimę? Krótkie podsumowanie

Dobór właściwych opon zimowych to bolączka wielu kierowców. Znając główne cechy i rodzaje bieżników ogumienia można nieco spokojniej podejść do problemu oraz lepiej przeanalizować własne wymagania i potrzeby.

Obecnie najpopularniejsze opony zimowe na polskie zimy mają kierunkowy wzór bieżnika. Zapewniają one bardzo wysoką przyczepność oraz dobre osiągi na ośnieżonej i mokrej drodze.

Warto jednak pamiętać, by dobierać opony przede wszystkim do własnego stylu jazdy i panujących warunków. Do spokojnych podróży na odśnieżonych ulicach, lepszym i bardziej oszczędnym zakupem mogą okazać się opony symetryczne.

Natomiast w zmiennych i trudniejszych warunkach, to opony z asymetrycznym bieżnikiem mogą być najlepszym rozwiązaniem.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button