ArtykułyPolecane

Jakie buty motocyklowe do miasta, a jakie na trasę?

Jazda na krawędzi po alpejskich, ostrych niczym brzytwa zakrętach, leniwe toczenie się po autostradzie czy pokonywanie miasta w zawrotnym tempie, każdy z tych stylów jazdy wymaga odpowiedniego kasku, stroju, ale i butów.

Buty motocyklowe muszą być dobrane do preferowanego stylu jazdy i warunków, w jakich będą używane. Buty motocyklowe dostępne np. w sklepie motocyklowym motoklan.pl mają przede wszystkim chronić przed skutkami upadku i uderzeń. Daje poczucie komfortu kiedy pogoda za oknem niedomaga. To niezwykle istotny element zabezpieczenia ciała motocyklisty.

Pojawia się jednak pytanie, jakie buty motocyklowe wybrać. Nie da się bowiem ukryć, że jest ich naprawdę sporo. Buty turystyczne, buty na ścigacza, sportowe buty motocyklowe, krótkie buty motocyklowe czy buty na choppera – to tylko niektóre z możliwości, jakie mamy. Jak więc wybrać odpowiednie?

Buty motocyklowe krótkie czy długie?

Na rynku znaleźć można zarówno buty sięgające zaledwie kostki jak i takie dochodzące niemal do kolana. Te drugie zapewniają o wiele, wiele lepszą ochronę nogi kierownika, ale również ich założenie trwa dłużej, a chodzenie w nich może być piekielną karą. Często są bardzo zabudowane, dzięki czemu miłośnicy wysokich prędkości mogą czuć się bezpiecznie.

Wysokie motocyklowe buty z perfekcyjnym trzymaniem i sztywną cholewką świetnie sprawdzają się na torze. Ale w mieście, gdzie czasem trzeba jednak zejść z motocykla i przejść pewien dystans, mogą być udręką. Poziom bezpieczeństwa będzie zawsze wyższy w butach długich.

Długie buty motocyklowe

Buty długie na pewno już tak wygodne nie będą, chociaż dadzą Ci coś, o czym możesz zapomnieć w krótkim obuwiu – wodoodporność. Nie zaznasz jej nawet jeżeli będziesz miał but wyposażony w membranę Gore-Tex. Woda wleje się górą i mokre stopy będziesz mieć murowane. Długi but schowa się pod nogawką spodni, dzięki czemu woda spłynie po powierzchni i stopa pozostanie sucha.

Krótkie buty motocyklowe

Modele niskie, więc są kierowane do motocyklistów poruszających się po mieście, którzy jak cień przeciskają się między samochodami, a poza teren zabudowany wybierają się w promieniu max 100 km od domu. Buty takie można bardzo szybko założyć i zdjąć, dosyć wygodnie się w nich chodzi i nie wyglądają jak kalosze. Nie nadają się jednak na dłuższe i szybsze wypady, gdzie po prostu nie zapewniają wystarczającej stabilizacji i bezpieczeństwa.

Buty krótkie (https://motoklan.pl/213-krotkie-buty-motocyklowe) są zdecydowanie wygodniejsze w codziennym użytku. Można je założyć rano do np. jeansów i tak ubranym pojechać do pracy. To rozwiązanie wygrywa szczególnie w dużych miastach, gdzie motocykl jest również środkiem transportu.

Buty motocyklowe na miasto

Niskie buty motocyklowe idealne na miasto

Do jazdy typowo miejskiej dobre są niskie buty motocyklowe wiązane. Dodatkowym atutem są buty z dodatkowym zamkiem po wewnętrznej stronie. Pozwala to na ich wygodne zakładanie i ściąganie, a ich wygląd nie przypomina prawie w ogóle typowych butów motocyklowych. Nie zapewniają one jednak ochrony kostki ani goleni. Jednakże poruszając się po mieście z prędkościami teoretycznie nieprzekraczającymi 80 km/h można z tego zrezygnować. Posiadają usztywnienia w przedniej części, ale poziom bezpieczeństwa jest niski. W tym przypadku priorytetem jest wygoda i komfort.

Równie ciekawym rozwiązaniem są buty motocyklowe perforowane. Wykorzystanie specjalnego rodzaju skóry znacząco poprawia oddychalność jednocześnie sprawiając, że korzystanie z takich butów staje się zdecydowanie przyjemniejsze. Niestety taka technika wykonania wpływa negatywnie na wodoodporność, dlatego nie nadają się one na wyjazdy turystyczne.

Niskie buty motocyklowe: miejskie czy sportowe?

Oczywiście są też i tacy motocykliści, którzy mylą poruszanie się po mieście z jazdą po torze. Maniacy motosportu, prędkości i jazdy „do odciny” od świateł do świateł potrzebują sprzętu bezkompromisowego, najlepszego w swojej klasie. Dlatego też tutaj nie ma dylematów, a jedyny słuszny wybór to buty motocyklowe sportowe. Na takie właśnie okazje idealne sprawdzają się krótkie buty sportowe. Mają szereg zabezpieczeń, znakomicie pasują do sportowej stylówki, a jednocześnie nie przeszkadzają w chodzeniu. Za bezpieczeństwo odpowiadają stalowe slidery, ochraniacz pięty, wzmocniona włóknem szklanym podeszwa i usztywnienie przedniej części buta. Świetnie zatem sprawdzą się w mieście.

Buty motocyklowe w trasę

Sportowe i turystyczne buty motocyklowe – dla kogo?

Wybierając się w trasę, czy to jedno, czy kilkudniową polecałbym wybranie obuwia wysokiego. Tutaj również jest kilka opcji motocyklowej turystyki. Na motocyklach turystycznych, bądź po prostu będąc w długiej trasie (chopperem czy „szlifierką” również można podróżować) spędzamy nierzadko kilkanaście godzin pokonując setki kilometrów.

Buty motocyklowe w trasę – jak wybrać?

To, jakie buty motocyklowe turystyczne wybrać zależy od stylu jazdy danego motocyklisty i jaką maszynę się posiada. Inne będą odpowiednie dla osoby lubiącej leniwie podziwiać krajobrazy, delektując się każdym przebytym kilometrem, a inne dla osoby połykającej kilometry z prędkością błyskawicy, dla której liczy się cel, a nie podróż. Zupełnie inne obuwie powinni wybrać motocykliści, którzy podróżują poza utartymi szlakami.

Buty typowo turystyczne wykorzystywane podczas jazdy po asfalcie są przede wszystkim wygodne, pozwalające na swobodne poruszanie się po zejściu z motocykla, kiedy chcemy pozwiedzać miejsce, do którego przyjechaliśmy, bądź mijaliśmy po drodze. Wyposażone są w wodoodporną i oddychającą membranę. Najlepiej oczywiście wybrać obuwie z najlepszą dostępną membraną, czyli GORE-TEX. Zapewniają one co prawda stabilność, posiadają pewne usztywnienia i ochraniacze jednak ich główne przeznaczenie to pokonywanie setek kilometrów niezbyt żwawym tempem, nieprzekraczającym prędkości autostradowych. Ze względu na swoją budowę nie nadają się do bardzo szybkiej, sportowej jazdy. Typowa ich wysokość sięga do około połowy piszczela. Wszelkie ewentualne protektory są najczęściej ukryte pod dodatkową warstwą skóry.

Buty sportowo-turystyczne

Dla motocyklistów lubujących się w szybkiej turystyce przewidziano buty sportowo-turystyczne (https://motoklan.pl/215-turystyczne-buty-motocyklowe). Modele tego typu posiadają wygodę wyżej wspomnianych butów i dodatkową ochronę znaną z modeli typowo sportowych. Dzięki dodatkowym protektorom, ślizgom, usztywniaczom nie tylko zapewniają większe bezpieczeństwo, ale również lepiej wyglądają. Niejednokrotnie jednak nie posiadają membrany, choć dostępne są modele w nią wyposażone.  Wysokość takich butów zawsze sięga do kolana.

Buty motocyklowe turystyczne-enduro

Kolejnym sposobem pokonywania kilometrów jest podróżowanie na motocyklu typu – turystyczne enduro. Dla tych motocyklistów przewidziane są buty typu adventure. Buty typu adventure mają dodatkowy bieżnik na ciężki teren, usztywnienia, protektory i są wodoodporne. Protektory zostały umieszczone, we wszystkich najważniejszych miejscach, a buty zapinane są za pomocą aluminiowych i bardzo wygodnych klamer. Na piętach, kostkach i goleniach zastosowano twarde osłony, które zabezpieczają przed uderzeniami kamieni i gałęzi w czasie jazdy po kamienistych i leśnych drogach. Usztywniony czubek buta chroni palce przed zmiażdżeniem. Przeznaczone są dla motocyklowych podróżników, którzy oczekują najwyższej jakości, trwałości i komfortu.

Jakie buty motocyklowe do miasta, a jakie na trasę? – podsumowanie

Jak widać, dobór odpowiedniego obuwia motocyklowego nie jest taki prosty. Na rynku znajdziemy naprawdę szeroki wybór różnych marek, wzorów i kolorów. Niezależnie od tego, jakim motocyklem jeździmy, i jaki styl jazdy preferujemy, tak naprawdę należałoby się wyposażyć w przynajmniej dwie pary butów – jedne na miasto i krótkie dystanse, oraz drugie na dalsze podróże.

Butów motocyklowych nie kupujemy po kilka par w roku, więc nie oszczędzajmy na nich. Lepiej wydać więcej na dobrej jakości buty, niż oszczędzając parę złotych ryzykować zdrowie.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button