Artykuły

Ile wynoszą opłaty za autostrady we Francji?

Francja jest jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie. Świadczy o tym nie tylko liczba kilometrów autostrad (która wynosi ponad 11 tysięcy), ale i sama jakość dróg, dzięki którym miliony podróżujących mogą przemierzać kraj wygodnie wzdłuż i wszerz. Jak wyglądają opłaty za autostrady we Francji?

Kategorie opłat za francuskie autostrady

Zgodnie z francuskimi zasadami w kraju tym nie obowiązują winiety. Opłaty uiszcza się na podstawie przejechanych kilometrów oraz kategorii, do której należy pojazd poruszający się po autostradach. Warto przy tym pamiętać, iż 25% wszystkich autostrad we Francji jest darmowych. Są to drogi kontrolowane przez agencję rządową. Resztą dróg tego typu zarządza około 20 firm, które mają koncesję na pobór opłat od kierowców. W kraju nad Sekwaną wyróżnia się 5 kategorii samochodów:

  1. Kategoria 1 oznacza samochody i przyczepy o masie do 3,5 t i wysokości do 2 m.
  2. W skład kategorii 2 wchodzą auta o masie do 3,5 t i wysokości od dwóch do trzech metrów.
  3. Kategoria 3 oznacza pojazdy o masie powyżej 3,5 t i wysokości ponad 3 m.
  4. Kategoria 4 to pojazdy z więcej niż dwiema osiami, które ważą ponad 3,5 t i mają ponad 3 m wysokości.
  5. Kategoria 5 obejmuje motocykle, jak również motocykle z przyczepami bocznymi.

Kategorie 1, 2 i 5 wykorzystują system płatności TIS VL (Télépéage Inter Sociétés – Véhicule Légere), a kategorie 3 i 4 korzystają z systemu TIS PL (Télépéage Inter Sociétés – Poids Lourds).

Co istotne, kierowcy bez względu na klasę pojazdu muszą liczyć się z dodatkowymi opłatami korzystając z mostów La Rochelle, Tancarville i Normandie oraz wiaduktu Millau oraz tunelami: Mont Blanc, du Fréjus, Eurotunnel, Prade Carenage, Puymorens i Maurice-Lemaire.

Jak najłatwiej wnosić opłaty za przejazd?

Jednym z rozwiązań proponowanych przez Tollway, które ułatwia codzienne funkcjonowanie firm transportowych i kierowców, jest Telepass K1. To urządzenie montowane jest na stałe do pojazdu, dzięki czemu jest wręcz niezawodne – rejestruje każdy odcinek płatnych autostrad we Francji. Co istotne, Telepass K1 ma znacznie szerszy zasięg działania: urządzenie rejestruje przejazdy w Austrii, Belgii, wspomnianej Francji, ale również Hiszpanii, Portugalii, Niemczech, Włoszech, Bułgarii, Węgrzech, Szwajcarii. Wkrótce w zasięgu Telepass K1 znajdą się Czechy, Chorwacja Słowenia oraz Słowacja. Telepass K1 współpracuje z siecią eToll, co pozwala na płacenie za autostrady w naszym kraju. Inną ważną zaletą współpracy z Tollway jest dostęp do upustów za przejazdy: we Włoszech i Francji mogą wynieść maksymalnie 13%, a gdy mowa o Hiszpanii, to nawet do 50%. Inną zaletą tego rozwiązania jest możliwość uzyskiwania jednej zbiorczej faktury z odroczonym terminem płatności za przejazdy z całego miesiąca (lub okresach dwutygodniowych). Dzięki temu firmy mogą lepiej planować swoje koszty, co jednocześnie ułatwia pracę samym kierowcom.

Zobacz także: https://tollway.pl/jak-wygodnie-wnosic-oplaty-drogowe-we-francji/.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button