Technika silnikowa

Czujnik położenia wału – jak działa, rodzaje, przyczyny awarii

Czujnik położenia wału to z pozoru niewiele istotna rzecz, lecz od niej zależy poprawność pracy pełnego systemu zarządzania napędem, wliczając w to system zapłonowy. Uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego czy wałka rozrządu przeważnie okazuje się tymże, iż napęd po prostu nie może zostać włączony. Czujnik położenia oraz szybkości obrotowej wału korbowego jest umocowany na korpusie napędu oraz przesunięty w stronę koła sygnałowego postawionego na wale korbowym.

Jak funkcjonuje czujnik położenia wału?

Postęp techniczny w motoryzacji sprawił, iż od ok. 20 lat wszelkie jednostki napędowe są już bez wyjątku zarządzane poprzez komputery pokładowe. Oczami oraz uszami owych komputerów są sensory, jakie przechowują informację z danych elementów oraz wysyłają do jednostki prowadzącej. Jednostka owa, na bazie uzyskanych informacji, wybiera najodpowiedniejszą „ścieżkę pracy” oraz wysyła komendy o dokonanym doborze.

Jak wygląda czujnik położenia wału korbowego?

To niewielkie urządzenie mierzące parę centymetrów długości. W wypadku czujnika indukcyjnego, obudowa zrobiona jest z tworzywa syntetycznego. Narzędzie ma sondę pomiarową (przeważnie w formie walca), otwór dla śruby mocującej, kabel elektryczny i wtyczkę. Może mieć również gniazdo dla wtyczki we własnej obudowie – wszystko zależy od wytwórcy. Należałoby pamiętać, iż samochodzie może znajdować się parę czujników położenia, jakie mogą wyglądać oraz funkcjonować tak samo albo analogicznie, jak czujnik położenia wału korbowego.
Czujnik położenia wału - jak działa, rodzaje, przyczyny awarii 1

Na obszarze kółka sygnałowego, postawionego na wale korbowym silnika, są rozlokowane 34 zęby, co 10°. Dwa zęby są wymienione wypustem, jaki ułatwia ustalenie miejsca tłoka we wskazanym cylindrze względem jego maksymalnego martwego punktu (GMP). Przy każdym obrocie wału korbowego, sensor wywołuje 34 procesy sinusoidalne prądu przemiennego (AC). Sygnał tenże jest wykorzystywany na znak o przebiegu prostokątnym, jaki jest stosowany do przekazywania miejsca tłoka we wskazanym cylindrze, względem jego maksymalnego martwego punktu (GMP) i do pomiaru średniej oraz chwilowej szybkości ruchomej wału korbowego silnika.

Co może zniszczyć czujnik położenia wału?

Czujnik położenia wału korbowego wygląda dosyć nieznacznie. To w większości wypadków mały kabel, jaki na jednym końcu ma zatyczkę zezwalającą na wpięcie go do systemu elektrycznego, natomiast na drugim ma miernik indukcyjny, hallotronowy czy tzw. inteligentny wraz z gniazdem dla śruby mocującej. Przeważnie sondy tego rodzaju montuje się w dwóch miejscach – przy kole zamachowym silnika, czy kole pasowym. Czujnik położenia wału korbowego jest czynnikiem dosyć skomplikowanym, natomiast w wyniku w okresie obsługi może ulec zniszczeniu.

Symptomy awarii czujnika

Awaria czujnika rozmieszczenia wału przeważnie skutkuje zatrzymaniem napędu samochodu. Informuje on ponieważ komputer sterujący pracą napędu o aktualnym położeniu wału oraz jego prędkości ruchomej, zatem decyduje o standardowych parametrach, m.in. o czasie zapłonu, kącie przekroczenia zapłonu lub okresu podania wtrysku paliwa. Można to ująć kolokwialnie w taki sposób – dzięki czujnikowi położenia wału komputer wie, co robi silnik. Gdy ulegnie dysfunkcji, komputer dostaje wiadomość (niewątpliwie mylną), iż silnik nie pracuje.

Jak naprawiać?

Uszkodzonego czujnika wału korbowego nie można naprawiać – należy zastąpić go na nowy. Podstawowym etapem jest oddzielenie wtyczki czujnika oraz odkręcenie samego czujnika od bloku napędu. W jego miejsce montowany jest kolejny czujnik położenia wału korbowego oraz włączany nowy sensor. W większości wypadków potrzebne jest także podłączenie czytnika badawczego. Chodzi o usunięcie kodu błędu z komputera silnika, jaki wystąpił w czasie zarejestrowania złej pracy uszkodzonego czujnika. Gdy czujniki zaopatrzone są we wtyczkę dwubiegunową, mamy do czynienia z czujnikami indukcyjnymi. W takim wypadku można zmierzyć opór wewnętrzny czujnika, sygnał i potencjalne połączenie do masy. Przed pomiarem należy oddzielić zestawienie wtyczkowe oraz zmierzyć opór wewnętrzny czujnika.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button