ArtykułyMotoryzacja klasyczna

Chcesz kupić pierwszego klasyka? Sprawdź, co warto wiedzieć wcześniej

Zakup klasyka jest decyzją, która zmienia w życiu bardzo wiele. Należy liczyć się z tym, że samochód klasyczny to nie jest jednorazowy wydatek. Trzeba przygotować się na poświęcanie mu odpowiedniej uwagi oraz dbałości o stan techniczny i wizualny. W zamian samochód klasyczny daje podczas jazdy jedyne w swoim rodzaju odczucia, których nie mogą zaoferować auta produkowane obecnie. Ponadto odpowiednio wybrany model może okazać się nawet niezłą lokatą kapitału. Na co zwrócić uwagę przed zakupem klasyka?

Youngtimery i oldtimery – czy wszystkie klasyki muszą być zabytkowe?

Sztywne granice podziału na youngtimery i oldtimery nie istnieją – wedle niektórych opinii oldtimer zaczyna się od 30 lat, zdaniem innych od 50. Za youngtimery coraz częściej uznaje się natomiast auta stosunkowo młode, w tym modele z XXI wieku. Warto wziąć pod uwagę, że samochód musi mieć w większości województw minimum 30 lat, a w Warszawie nawet 35, aby uzyskać status auta zabytkowego i żółte tablice.

Jeżeli uzyskanie żółtych tablic nie jest dla nas warunkiem, można wybierać wśród youngtimerów. Jeżeli jednak zależy nam na nich, to konieczne będzie starsze auto. Gdzie szukać ogłoszeń sprzedaży? Na https://otoklasyki.pl/ można znaleźć zarówno oferty sprzedaży youngtimerów, jak i ogłoszenia prezentujące oldtimery. Co warto wiedzieć przed kupnem klasyka?

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru pierwszego klasyka?

Wybierając pierwszego klasyka, warto znaleźć model w jak najlepszym stanie – modele do odrestaurowania lepiej zostawić sobie na przyszłość. Szczególną uwagę należy zwrócić na ogniska rdzy. Oczywiście np. zardzewiały błotnik w popularnym modelu, który można łatwo wymienić, nie stanowi poważnego problemu. Natomiast skorodowane podłużnice, mocowania amortyzatorów czy po prostu dziury w podłodze mogą wymagać naprawdę poważnych nakładów finansowych.

Po wybraniu modelu należy zapoznać się z jego cechami – w internecie, jak również w literaturze, można znaleźć wskazówki, na co zwracać uwagę przy poszczególnych samochodach. Dotyczy to zarówno słabych punktów karoserii i nadwozia, jak i mechaniki. Zdecydowanie lepiej wybierać samochody będące w użytku. Przy modelach, które przestały sporo czasu w garażu należy liczyć się z dodatkowymi wydatkami – m.in. akumulator, przewody zapłonowe czy serwis hamulców.

Ponadto wkrótce po wznowieniu użytkowania pojazdu na jaw mogą wyjść niewidoczne wcześniej mankamenty. Dlatego dobrze jest również poznać orientacyjne koszty napraw i serwisowania wybranego modelu. Stary samochód z pewnością nie będzie idealny – niewielkie przepocenie silnika czy rysy na lakierze nie są niczym niezwykłym. Czujność powinny wzbudzać pojazdy zbyt schludne i idealne, oferowane w podejrzanie niskiej cenie.

Chcesz kupić pierwszego klasyka? Sprawdź, co warto wiedzieć wcześniej 2

Jakie klasyki warto wziąć pod uwagę?

Wśród modeli polecanych na pierwszego klasyka często wskazywane są auta niemieckie. Dosyć popularne modele – np. BMW serii 3 E30 lub Volkswagen Golf I, II, lub III generacji w wersji GTI, bądź w nadwoziu cabrio mogą stanowić dobry początek przygody z klasykiem. Wśród propozycji z Niemiec warto wziąć pod uwagę również m.in. Mercedesa 190 i W124 oraz Audi 80 i 100, a także Porsche 924.

Szukając małego dwumiejscowego kabrioletu, można przyjrzeć się modelom z Japonii – Mazda MX-5 oraz Toyota MR2. Kilka propozycji ma również polska motoryzacja – m.in. Duży Fiat, Maluch czy Polonez. Dysponując nieco wyższym budżetem, można wziąć pod uwagę legendy amerykańskiej motoryzacji – Mustanga lub Corvette. Wśród bardziej przystępnych propozycji z USA można wymienić model Pontiac Trans AM III generacji.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button