Artykuły

Rodzaje kasków motocyklowych – który będzie najlepszym wyborem?

Ochrona głowy to priorytet, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo na motocyklu. Wybrany przez Ciebie kask musi być więc skuteczny i trwały. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów kasków motocyklowych, przeznaczonych na różne typy motocykli. Każdy z nich ma inne zastosowanie, zalety, ale też wady. Który rodzaj będzie dla Ciebie najlepszy?

Na początku zaznaczmy, że na kasku nie warto oszczędzać. Postaw na sprawdzony kask motocyklowy, który posiada odpowiednie certyfikaty i atesty – tak, by jazda jednośladem była bezpieczna i komfortowa.

Kaski zamknięte, czyli jakie?

Najprostszy podział kasków motocyklowych to ten na kaski zamknięte i otwarte. Mówiąc o otwartości mamy na myśli jego dolną, szczękową część. Niektóre rodzaje nie posiadają zabezpieczenia na szczękę, albo nie jest ona integralnym i jednolitym elementem jego budowy.

Najbezpieczniejsze są z kolei kaski zamknięte. Dzielą się one na dwie główne grupy:

Kaski crossowe – wykorzystywane w jeździe wyczynowej na motocyklach enduro i cross, mają zabudowaną całą głowę i wysuniętą część czołową, chroniącą przed skutkami upadku czy np. uderzeniem gałęzi. Co ważne, kaski crossowe nie mają szyb zabezpieczających, dlatego że do ich wyposażenia powinniśmy kupić profesjonalne, zewnętrzne gogle z dodatkową uszczelką.

Kaski integralne – stanowią pełną całość, mają zabudowaną szczękę i szybę oraz, w odróżnieniu od kasków cross, nie posiadają wysuniętego dachu. Wśród popularnych produktów w tej kategorii kasków znajdziesz m.in. kaski HJC. Preferowane są przez użytkowników motocykli sportowych (tzw. ścigaczy) oraz tych z rodzaju cruiser i chopper.

Dla kogo jeszcze przeznaczone są kaski zamknięte? Szczególnie dla początkujących motocyklistów, którzy dopiero zaczynają przygodę z jednośladem. Integralne, jednoczęściowe kaski nie są może tak wygodne, jednak ich bezpieczeństwo jest zdecydowanie na najwyższym poziomie.

Czym jest kask szczękowy?

Kask szczękowy nazywany jest przez niektórych motocyklistów półotwartym. Tego rodzaju produkty posiadają zamknięcie szczękowe i ochronę brody, jednak jest ona podnoszona wraz z przednią szybką. W ten sposób użytkownik ma większą swobodę np. na postoju. Kaski tego typu są używane szczególnie chętnie przez motocyklistów poruszających się ciężkimi maszynami na dłuższych trasach.

Ich zaletą jest niewątpliwie swoboda ruchu, dobra wentylacja powietrza i większa wygoda użytkowania niż w przypadku kasków zamkniętych. Pamiętaj jednak, że kaski tego rodzaju powinny być używane przez doświadczonych motocyklistów, którzy potrafią poruszać się na jednośladach.

Dla kogo kaski otwarte?

Ostatnim rodzajem kasków są kaski otwarte. Te nie posiadają części szczękowej, pozostawiając brodę bez ochrony. Kaski otwarte wybierają najczęściej fani motocykli chopper i cruiser, a także małych motorynek czy skuterów. Jeżeli szukasz kasku otwartego, to powinien on mieć szybkę ochronną przed owadami. Niektórzy amatorzy oldschoolowego ubioru szukają jeszcze bardziej okrojonej wersji kasków otwartych, czyli hełmów. Te nie posiadają nawet szybki zabezpieczającej (dokupuje się do nich okulary) ani ochrony z tyłu głowy. Tzw. orzeszki nie są jednak bezpieczne, choć dają większe uczucie swobody. Zaletą takiego rodzaju kasków jest również ich cena.

Początkujący motocykliści powinni bezwzględnie unikać kasków otwartych, a i doświadczeni kierowcy jednośladów powinni je wykorzystywać raczej na zlotach i spotach tematycznych niż na dłuższych, wymagających trasach.

Jak widzisz, wybór i zakup kasku motocyklowego to złożony proces, wymagający wiedzy na temat wad i zalet poszczególnych typów ochrony głowy. Pamiętaj, żeby umiejętnie dobrać rozmiar kasku, a także pomyśleć nad wersją z dodatkowymi funkcjami (np. wywietrznikiem, ułatwieniem dla jazdy w okularach czy szybką przeciwsłoneczną). Dobrze dobrany kask to skuteczna ochrona i pełen komfort jazdy przez długi czas.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button