Artykuły

Miernik lakieru – jak go wybrać? Kiedy będzie potrzebny?

Urządzenie do weryfikacji grubości lakieru samochodowego to niezbędny sprzęt pomiarowy. Pozwala ocenić czy konkretne miejsce na karoserii pojazdu było malowane więcej niż ten jeden raz podczas produkcji części. Na rynku znajdziesz dwa rodzaje mierników różniących się od siebie sposobem działania, a także umiejscowieniem sondy. Co warto wiedzieć przed wyborem konkretnego testera grubości lakieru?

Czym jest miernik lakieru?

Miernik lakieru służy do pomiaru grubości lakieru samochodowego. Jego wykorzystanie pozwoli Ci ocenić czy samochód nie miał stłuczek lub nie uległ wypadkowi. Czujnik lakieru sprawi, że próby zatajenia przez sprzedawcę jakichkolwiek informacji na temat tego, czy elementy karoserii były drugi raz malowane lub wymieniane pójdą na marne. Wystarczy, że  przyłożysz sondę w konkretne miejsce i poczekasz na wyświetlenie się wyniku, informacja zawarta na ekranie pozwoli Ci ocenić prawdziwość danych podawanych przez sprzedawcę. Miernik lakieru to bardzo przydatne urządzenie. Na rynku istnieje w dwóch rodzajach, o których poniżej.

Dwa rodzaje testerów grubości lakieru

Obecnie producenci oferują klientom dwa rodzaje mierników grubości lakieru:

  • miernik lakieru elektroniczny – urządzenie działa za sprawą ultradźwięków, wyróżnia go możliwość odczytu danych dotyczących grubości lakieru z powierzchni stalowych i aluminiowych. To sprzęt bardzo prosty w użyciu, bo nawet niedokładnie przystawiona przez Ciebie sonda pozwoli skutecznie odczytać wynik. Dane zawarte w mikrometrach, przedstawione przez tester grubości lakieru, sprawią, że możliwe będzie ich porównanie do tego, co w dokumentacji pojazdu uwzględnił producent. Przykładem takiego urządzenia jest grubościomierz lakieru firmy Blue Technology.
  • miernik lakieru magnetyczny –  sprzęt znacznie tańszy od swojego elektronicznego odpowiednika. W tym przypadku za pomiar odpowiada magnetyczna końcówka – wynik jest wypadkową siły, z jaką magnes utrzymuje się na sprawdzanej przez Ciebie powierzchni. W tym przypadku również mamy do czynienia z urządzeniem dokładnym. Jego największą wadą jest niestety ograniczone zastosowanie, sprawdzi się tylko na powierzchniach magnetycznych. Co więcej, duża ilość szpachli pod lakierem może być przyczyną przekłamanego wyniku.

Miernik lakieru – jak go wybrać? Kiedy będzie potrzebny? 4

Miernik lakieru z sondą wbudowaną czy na przewodzie?

Wybierając czujnik grubości lakieru, musisz wziąć pod uwagę rodzaj końcówki głowicy. Możesz postawić na jej kulisty lub płaski kształt. Bez dwóch zdań sonda kulkowa będzie lepszym wyborem, wersja płaska nadaje się bowiem tylko i wyłącznie do płaskich powierzchni. Musisz także zwrócić uwagę na umiejscowienie sondy. Może ona być wbudowana lub występować na przewodzie.

Sonda wbudowana

Jeśli szukasz miernika lakieru, jakiego bez problemu schowasz do kieszeni, postaw na sondę wbudowaną. To kompaktowy model mający jednak kilka negatywnych cech. Przede wszystkim sprawdzi się tylko i wyłącznie na łatwo dostępnych elementach karoserii auta, takich jak drzwi, dach czy maska. Jednak już w przypadku progów czy innych części zabudowanych trudno Ci będzie dokonać precyzyjnego pomiaru grubości lakieru.

Sonda na przewodzie

Miernik na przewodzie to mniej poręczny sprzęt, ale jednak oferujący wysoką precyzję pomiaru w miejscach trudno dostępnych. Wystarczy, że przyłożysz niewielką sondę do sprawdzanego elementu karoserii, a wynik pojawi się na wyświetlaczu. Model z przewodem jest popularniejszym rozwiązaniem, ale stosują go przede wszystkim handlarze samochodów. Jeśli jednak zależy Ci na precyzji bez względu na badany element, postaw na ten rodzaj miernika.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button