ArtykułyPolecane

4 najczęstsze uszkodzenia lakieru. Jak poradzić sobie z nimi samodzielnie?

Lakier samochodowy wskutek działania szkodliwych czynników, takich jak pyłki drzew, ptasie odchody, grad, czy uszkodzeń mechanicznych, spowodowanym np. korzystaniem z tradycyjnych myjni szczotkowych. Na szczęście miejscowe naprawy można wykonać samodzielnie i niekoniecznie trzeba w tym celu udawać się do mechanika. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednie środki w sklepie z lakierami samochodowymi.

Uszkodzenie spowodowane nałożeniem zbyt dużej ilości szpachli

Często zdarza się, że niektóre osoby nieudolnie próbują ukryć ubytki i lekkie wgniecenia karoserii, używając do tego celu szpachli. Niestety czasem nadgorliwość prowadzi do jej pękania. Dlatego, jeśli zakupiłeś używany samochód z pękniętą szpachlą z problemem możesz poradzić sobie samodzielnie, oczywiście jeśli wgniecenie nie jest zbyt duże, gdyż może być konieczna ingerencja blacharza-lakiernika. Jednak nawet przy rozległych, ale niewielkich wgnieceniach, które często dotyczą parkingowych przygód z innym kierowcą można z naprawą poradzić sobie samodzielnie. Zniszczony element należy oczyścić do gołej blachy przy pomocy papieru ściernego zakupionego w sklepie lakierniczym razem z zestawem naprawczym. Kolejnym krokiem jest gruntowanie. Tu używa się lakieru podkładowego, najlepiej w sprayu. Teraz należy odczekać aż lakier wyschnie i na niego można nakładać szpachlówkę. Po wyschnięciu trzeba dotrzeć ją papierem ściernym, najlepiej wybrać taki o gradacji 240. Jeśli powierzchnia nie jest równa musisz użyć szpachli wykończeniowej, a następnie podkładu. Końcowym etapem jest przetarcie powierzchni papierem wodnym o gradacji 500-800, a następnie pokrycie wybranego elementu lakierem.

Zarysowania na lakierze – pozbądź się płytkich i głębokich rys

Czasami wskutek eksploatacji powstają płytkie rysy na lakierze, spowodowane chociażby intensywnym myciem trudnych zabrudzeń na lakierze. Jednak z takimi ryskami można sobie łatwo poradzić. Wystarczy wybrać odpowiednią pastę lekkościerną. Na samym początku trzeba umyć i osuszyć fragment karoserii poddawany tej „operacji”. Potem wystarczy nanieść odrobinę pasty na szmatkę i lekko wcierać aż do uzyskania połysku. Również z głębokimi rysami można spróbować poradzić sobie samodzielnie. Wystarczy w sklepie lakierniczym zaopatrzyć się w zestaw naprawczy, zawierający papier ścierny o granulacji 360, a także podkład i lakier. Oczywiście najpierw powierzchnię wyrównujemy papierem ściernym, następnie używamy do przemycia benzyny ekstrakcyjnej lub innego przemywacza. Potem przystępujemy do gruntowania oraz nałożenia lakieru.

Uszkodzenia eksploatacyjne, czyli wytarcie lakieru

Kolejnym częstym problemem jest wytarcie lakieru. Taki problem pojawia się najczęściej przy słupkach, drzwiach, nadkolach, czy w okolicach progów. Jeśli nie widać skorodowanych elementów nie potrzeba zdzierania powierzchni do gołej blachy, wystarczy użycie benzyny ekstrakcyjnej, a następnie nałożenie nowego lakieru. Kolor idealnie można dopasować na podstawie numeru VIN. Dzięki temu nie będzie różnicy w stosunku do naturalnego koloru lakieru, w sytuacji gdy auto nie było jeszcze poddawane lakierowaniu i jest kupione z salonu, a ponadto nie podlega już gwarancji.

Korozja na obdartym elemencie lakieru

Wśród najczęstszych uszkodzeń lakieru samochodowego można wymienić również korozję w obrębie elementu, który wcześniej został uszkodzony. Kiedy zignoruje się większy ubytek lakieru z czasem może to spowodować korodowanie w tym miejscu. Tutaj konieczne jest użycie papieru ściernego o odpowiedniej gradacji do gołej blachy. Następnie musisz położyć podkład antykorozyjny. Podkład musi dobrze przeschnąć, aby możliwe było pokrycie go farbą. Jeśli ubytek jest znaczący konieczne może być użycie łaty. W takim przypadku trzeba udać się do lakiernika, który wykonana naprawę fachowo.

W sklepie z lakierami samochodowymi znajdziesz przydatne akcesoria, dzięki którym poradzisz sobie z niewielkimi ubytkami lakieru. Pamiętaj jednak, że jeśli samochód jest na gwarancji i posiada ochronę lakieru, to lepiej udać się z nim do specjalisty, aby jej nie utracić. W przypadku samochodów używanych możesz już bez przeszkód spróbować swoich sił w niewielkich naprawach. Zwłaszcza w przypadku rys nie warto fatygować się do lakiernika, gdyż z tymi nie głębokimi poradzimy sobie przy pomocy dostępnych, profesjonalnych środków bez większej wiedzy z zakresu lakierowania.

4 najczęstsze uszkodzenia lakieru. Jak poradzić sobie z nimi samodzielnie?
5 (100%) 1 głos[ów]

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
Close