Artykuły

Rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne zyskują na popularności nie tylko ze względu na ekologiczny charakter. Są też efektowne, nowoczesne i korzystnie wpływają na wizerunek użytkownika. Korzystanie z takich pojazdów wymaga jednak zapewnienia dostępu do źródła prądu, aby można było ładować baterie. Uzupełnianie energii trwa dość długo, dlatego warto postarać się o ładowarkę. Jakie są ich rodzaje i który najlepiej wybrać?

Ładowarki a stacje ładowania w świetle prawa

Idealnym rozwiązaniem dla właścicieli samochodów elektrycznych byłoby spopularyzowanie punktów ładowania na podobieństwo obecnych stacji paliw czy gazu LPG. Niestety na razie jest to przyszłość, a właściciele hybryd czy „elektryków” muszą sobie radzić w inny sposób. Nie oznacza to jednak, że stacje ładowania nie istnieją, a potwierdzeniem tego faktu jest uwzględnienie ich w specjalnej ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

W myśl tej ustawy stacja ładowania musi spełnić określone warunki. Zalicza się do nich wyposażenie w ładowarkę o normalnej (3,7-22 kW) lub dużej (powyżej 22 kW) mocy. Wszystkie instalacje, których moc jest mniejsza, zgodnie z prawem nie mogą być określane stacjami np. w ofercie usług hotelowych czy wyposażenia. Są one jedynie ładowarkami i mogą być podłączane do tradycyjnych gniazdek elektrycznych 230 V lub do gniazdek przemysłowych 400 V.

Ładowarki AC

Inną cechą, która wyróżnia ładowarki do samochodów elektrycznych, jest rodzaj prądu. Pod tym względem modele dzieli się na przystosowane do obsługi prądu przemiennego (AC) i stałego (DC). Te pierwsze są nieco wolniejsze i ładowanie za ich pomocą trwa dłużej. Mogą być podłączane do gniazdek jednofazowych (230 V) lub trójfazowych (400 V) o maksymalnym natężeniu 16 A. Moc ładowania takich urządzeń to 2-13 kW.

Nie są to jednak ich maksymalne możliwości. W sprzedaży są też urządzenia z zabezpieczeniem EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment). Mogą one być podłączane do wymienionych typów gniazd, ale ich moc jest większa i wynosi 7,4-22kW, przy prądzie o natężeniu 32A. Tego typu ładowarki do pojazdów elektrycznych od firmy Soltec są wyposażone w złącze typu 2. Czas uzupełniania energii w baterii pojazdu przy maksymalnych możliwościach urządzenia wynosi od 2 do 5 godzin.

Ładowarki DC

Drugim typem ładowarek są modele przystosowane do obsługi prądu stałego. Pracują znacznie szybciej, chociaż muszą wykonać dodatkowe czynności, gdyż konwertują również prąd przemienny w stały. Na świecie moc ładowania takich urządzeń wynosi 50-350 kW, w Polsce górną granicą jest 150 kW. Te najmocniejsze wymagają systemu chłodzenia cieczą. Inne są też parametry prądu, którego napięcie wynosi 400-800 V, a natężenie 300-500 A. tak wysokie wartości napięcia i natężenia niekiedy wymuszają instalację transformatora. Modele DC mają też specjalne złącza przystosowane do konkretnych modeli pojazdów.

Inną przewagą ładowarek DC nad modelami AC jest szybkość ładowania. Mogą one uzupełnić energię w baterii w czasie nawet 15 minut. Maksymalnie czas takiego ładowania wynosi około 2 godzin. Niestety polskie sieci energetyczne nie są przystosowane do tych najmocniejszych modeli. Zanotowano sytuacje, w których po uruchomieniu urządzenia dochodziło do awarii prądu w okolicznych miejscowościach. Stąd też przyszłość elektrycznych samochodów w naszym kraju zależy od rozwiązania problemu ich zasilania na stacjach.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button